Volgens Albrecht Hornbach zijn er in de branche maar weinig bedrijven die de digitalisering zo kanaaloverstijgend en in zulk slim samenspel met de fysieke winkels opbouwen als Hornbach.
Dat zegt hij in het Duitse DIY-Branchenmagazin. In een persconferentie over de jaarcijfers stelde hij overtuigd dat Hornbach helemaal in de spits van de digitale ontwikkelingen marcheert.
Bijna € 54 mln, ten laste van de winst
Volgens hem pakt geen enkele branchegenoot de digitalisering 'zo heftig en met zo veel inspanning' (so vehement und mit so viel Aufwand) op. Vertaal je die inspanning in geld, dan heb je het volgens DIY-Branchenmagazin over € 53,9 mln. "Zo hoog waren de meeruitgaven die de onderneming het afgelopen boekjaar in deze tak van business stak", zegt de Duits vakpers. "Geld dat niet uit een investeringsbudget kwam, maar direct van de winst werd 'abgezweigt'."
Online groeit bovengemiddeld
Hornbach runt inmiddels in vijf andere landen (naast Duitsland) een webshop en ziet die shops bovengemiddeld bijdragen aan de omzetgroei. Maar... hoe goed online ook groeit, de fysieke winkels blijven volgens Albrecht Hornbach de core-business van de onderneming. Nu en in de toekomst.
Concurrentie met Amazon
In vergelijking met Amazon ziet de bestuursvoorzitter voordelen voor Hornbach. "Zij bieden geen klusprojecten aan, evenmin als de discounters. En wij hebben een veel voordeliger mix van logistieke kosten. Want de kosten van bezorging aan huis kost meer dan de consument daar doorgaans voor betaalt. En die kosten vallen weg bij een fysieke winkel."
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl