Dat Action regelmatig DHZ-artikelen verkoopt is bekend. Dat CEO Sander van der Laan zich in de Telegraaf specifiek uitspreekt over 'onze' categorie is een teken aan de wand.

In de Telegraaf van 25 augustus is CEO Sander van der Laan aan het woord over de groei van Action. Met 197 nieuwe winkels groeide Action in 2016 uit tot 950 winkels nu. En met een groei van 30% kwam de omzet uit op € 2,7 mrd waarvan tweederde uit het buitenland komt. Action verkoopt 6.000 artikelen uit 13 categorieën. DHZ is er daar één van, zo blijkt als hij over kwaliteit spreekt.

Van der Laan spreekt over het wisselende assortiment (200 nieuwe artikelen per week) en de gigantische volumes (tot wel zeven- of achthonderdduizend stuks). En over kwaliteit. "Kwaliteit is bij ons erg belangrijk. We bieden niet de Rolls Royce-kwaliteit, maar we ziten ook niet aan de onderkant van de markt. We willen in het midden zitten. We ontwikkelen steeds meer eigen merken." En dan komt DHZ: "Bijvoorbeeld bij doe-het-zelf: het merk Werckman. Daarvan moet de kwaliteit ook in het midden zitten." Gevraagd of je een Action-kwast na één keer gebruik weg moet gooien, zegt Van der Laan: "Dat is niet de bedoeling. Maar het is waarschijnlijk wel zo dat de kans dat je een kwast van € 1,29 keurig in een pot terpentine zet, kleiner is dan als je er € 24 voor hebt betaald."

Qua inkoop heeft Action drie bronnen: groothandels, eigen import en A-merken zelf. "Omdat ons volume zo groot is, willen ze graag bij ons in de schappen zitten." En aan cash geen gebrek bij Action: "We genereren inmiddels zo veel cash dat we onze eigen groei kunnen financieren." Waarvan akte.

Eerder werd er door e een DHZ-retailer al eens laatdunkend over Action gedaan in de sector. Dat DHZ telt voor Action bleek al eerder.