Kingfisher - DHZ-gigant en moeder van Castorama, B&Q en Screwfix - wist in 2017/2018 maar net een klein plusje te boeken.

Met een omzet van 11,7 mrd Britse Ponden noteerde de organisatie als geheel een plusje van 0,3%. De groei varieert wel van land tot land en van keten tot keten.

Het online omzetaandeel van de totale Kingfisher-groep groeide van 4% naar 6%.

Kingfisher is bezig met een One-Kingfischer-project waarin IT dwars door alle ketens geüniformeerd wordt, net zoals het assortiment. Qua 'unified and unique offer' rapporteert de DHZ-gigant outperformance of 'non-unified assortment'.

Kingfishers winst groeide met 1,3% en was groter dan verwacht. Maar de Britse thuismarkt is moeilijk. De omzet van B&Q daalde met 5,3% naar £3,488 mrd. Oud-op-oud is dat -2.8%.

Online zet B&Q stapjes: click & collect is beschikbaar op 33.000 producten waarvan er 29.000 binnen een uur klaarstaan om in de winkel af te halen. De totale digitale omzet groeide met 11% en maakt nu 4% van de totaalomzet uit.

Als je het landkaartje van Kingfisher bekijkt, zie je trouwens een opvallende lacune in Nederland en België.