Op dit moment lijken de gevolgen van Corona mee te vallen voor DHZ-retail. Maar wat gebeurt er als de winkels dicht moeten? Of als de consument ze niet meer opzoekt?

Vandaag maakte MIX een momentopname in een paar bouwmarkten. De hele vorige week was het druk, dit weekend hingen klanten 'met de benen buiten' en ook deze maandag was het goed druk.

Maar wat zeggen de statistieken van GfK over de DHZ-omzet? De Amstelveense marktonderzoekers registreren DHZ-omzetten in de DIY Recap. Die DHZ-index van januari liet een plus van 5% zien. Stephan Bakkum vroeg zich in zijn commentaar bij de cijfers wel af wat de gevolgen van de Corona-ontwikkelingen zouden zijn voor de omzetten.

Als de winkels openblijven en mensen zo veel mogelijk thuis moeten blijven, zou dat wel eens heel positief kunnen zijn voor hun klusgedrag en de bijbehorende DHZ-omzet.
Maar als de winkels – deels – zouden moeten sluiten, komt dat op een heel ongunstig moment. Traditioneel gezien staan we aan de vooravond van het tuinseizoen, een belangrijk moment in het omzetjaar van DHZ-retail.

Zie de afbeelding met de verdeling van de DHZ-omzet over de twaalf maanden van 2019.

MIX-abonnee's hebben toegang tot een complete Excel met GfK-omzetstatistieken. Check www.mixonline.nl/omzetmonitor.