Online hoort er zeker bij, weet ook Hans Hortensius van KlusWijs inmiddels. "Met alleen winkels gaan we het niet redden", zegt hij in een jubileum-interview met MIX.

Een ontwikkeling waar KlusWijs mee te dealen heeft, is de online verschuiving, zegt Kluswijs-directeur Hans Hortensius in een jubileum-interview met MIX. “In de winkels hebben we een vaste groep klanten die blijft op basis van goede ervaringen. Maar die groep wordt wel steeds ouder. Ondertussen zien we veel consumenten die thuis achter het scherm hun klusreis beginnen. Wij zetten er dan ook zwaar op in om die groep online te vangen en naar de winkel te brengen. Meer vanuit de vraag dan vanuit het pushen van aanbod.”

"We beseffen terdege dat je het met stenen winkels alleen niet gaat redden"

Hoe rijmt Hortensius dat met eerdere uitspraken in MIX dat de online arena eigenlijk verloren terrein was? “Het is nog steeds zo dat wij niet kunnen wat de grotere platforms kunnen. Of er zoveel mankracht achter zetten als Intergamma doet. Maar we beseffen wel terdege dat je het met stenen winkels alleen niet gaat redden. We zien dat de verkoop online nog steeds relatief beperkt is, maar de oriëntatie enorm. Daar maken we sterk werk van. Dat wordt de komende jaren heel gaaf.”

Daar waar de klant is

Wat hij dan precies gaat doen, wil Hortensius nog niet kwijt. Maar we kunnen hem eraan houden dat hij in november zijn ondernemers gaat oplijnen en de buitenwereld in 2021 de eerste concrete stappen gaan zien. “Ik geloof enorm in de versterking van onze positie doordat wij het anders gaan doen. We gaan de lokale ondernemer zo sterk mogelijk maken en daarbij wordt er ook veel van onze KlusWijs-ondernemers gevraagd. De winkel blijft, maar er komt een heel ander deel bij. Veel meer daar waar de klant is waarbij we allerlei tools gaan inzetten om daar te komen.”

Check het complete KlusWijs-interview in MIX 2020-6/7