Gebu Volco_DSC_1018-bew.jpg

GebuVolco geeft milieu hoofdrol in ontwikkeling

Bij de herpositionering van de QZ-schroevenlijn heeft producent GebuVolco zich duidelijk laten leiden door de beperking van de milieubelasting. Dat resulteert onder meer in een doordachte, efficiëntere verpakking. “Daarmee besparen we ook nog eens op transport en dus ook op de CO2-uitstoot en de footprint van onze producten”, zegt Kees Geleijnse, Sales Manager van GebuVolco.

Wat eind 2019 begint met de vraag of GebuVolco met haar QZ-assortiment nog wel de juiste marktpositie inneemt, mondt uit in een brede ontdekkingsreis voor het team dat zich over die vraagt buigt. “Onze schroeven vormen een van de vier pijlers van GebuVolco en het is, samen met onze groep ijzerwaren, de productgroep waarmee we ons op de groothandel en doe-het-zelf richten. Daarin hebben we te maken met een totaal andere dynamiek dan in de nichemarkten die we met onze andere pijlers bedienen. De markt van schroeven beweegt constant en daarin moet je meebewegen”, zegt Geleijnse.

Opkomst private label

De opkomende private labels die de schroevenmarkt betraden, de eigen en speciale schroeven die andere fabrikanten introduceerden; het zijn de concrete ontwikkelingen die GebuVolco aan het heroverwegen brengen. “QZ is een van de vier merken binnen ons schroevenassortiment, net als Silvermate, onze DTL neutrale lijn en de private labelschroeven. Door ze alle vier naast elkaar te zetten en zaken als kwaliteit en verpakking te vergelijken hebben we de positionering van ons programma geanalyseerd.”

Die analyse leerde GebuVolco dat de premium schroef Silvermate en de QZ-schroef beide als premium worden gepresenteerd. “Daarmee waren ze te dicht op elkaar gepositioneerd. Vooral in de verpakking. Dat was eigenlijk helemaal niet nodig, dus daar zagen we een eerste verbeterpunt. Dat onze topschroef in een premium verpakking zit is prima, maar voor de standaard spaanplaatschroef is die noodzaak er niet.”

Begin van meer

Deze – op zich logische en nuchtere – constatering blijkt echter het begin van meer aanpassingen. Geleijnse: “Gaandeweg dat proces kwamen we al snel meer verbetermogelijkheden tegen. Want behalve het plastic kijkvenster was het doosje ook vanwege zijn blauwe opdruk onnodig milieubelastend. Bovendien waren de doosjes gemaakt van vrij dik en stevig karton terwijl minder zwaar karton niet minder sterk hoeft te zijn.”

Los van de ‘milieuwinst’ die deze aanpassingen opleveren, zijn ze ook kostenbesparend. “Ook dat speelt natuurlijk een rol, maar in het hele traject is het zo beperkt mogelijk belasten van het milieu steeds het uitgangspunt geweest. Daar hoort ook de garantie dat Gebuvolco bij zijn leveranciers uitsluitend chroomvrij laat galvaniseren natuurlijk bij.”

Efficiënte afmeting

Een andere verandering aan de verpakkingslijn van de QZ-schroeven betreft de maatvoering van de doosjes en omdozen. “Die hebben we dusdanig aangepast dat we efficiënter kunnen transporteren en opslaan. Hiervoor kan flink bespaard worden op de CO2-uitstoot. Want nu kunnen we met hetzelfde aantal pallets meer schroeven vervoeren, dus ook met hetzelfde aantal containers meer schroeven uit Aziatische landen importeren.”

Voordelen waarvan ook de handel profiteert, aldus GebuVolco. “Het betekent dat onze klanten efficiënter voorraad kunnen houden en onze schroeven kunnen opslaan. Het biedt voordeel voor het totale voorraadbeheer.”

De nieuwe verpakkingslijn van QZ kent doosjes met kiepklep voor de kleinere schroeven en doosjes met bovenklep voor de langere schroeven. GebuVolco heeft de introductie voor de nieuwe verpakkingslijn in het tweede kwartaal van 2021 gepland staan.

Prijstransparantie

Behalve de milieubelasting en transport en logistiek was ook de prijs onderwerp van gesprek tijdens de discussie over de nieuwe positionering. “Daarin zijn we kritisch naar onszelf geweest. De markt is enorm transparant als het gaat om prijs en kwaliteit. Alle informatie is te vinden en voor iedereen toegankelijk via internet. Daarbij hebben we gekeken naar de markt, naar de concurrentie en onze eigen positie daarin.”

Volgens Geleijnse was ook de prijspositionering van QZ aan heroverweging toe. “Maar mede dankzij de andere verbeteringen kunnen we daarin ook stappen zetten. Een operatie als deze heeft ook prijsconsequenties die voor onze klanten interessant uitpakken.”

Enthousiasme

De nieuwe positionering van het QZ-assortiment is inmiddels met enkele klanten gedeeld en de reacties daarop zijn volgens Geleijnse erg enthousiast. “Het enthousiasme bij die klanten is groot. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee tegemoetkomen aan de wensen in de markt. Ook onze klanten zijn bezig met hun eigen impact op het milieu en manieren om die impact zo klein mogelijk te houden. Als wij hen daarin kunnen helpen met onze producten, profiteren we daar samen van. Net als uiteindelijk de eindklant die ook van het milieuvoordeel geniet.”

Geleijnse verwacht dat de milieu-impact van producten de komende jaren steeds belangrijker gaat worden. “Ik kan me voorstellen dat inkooporganisaties en andere grote klanten het gewoon gaan opleggen. Dat is ook de kracht die deze organisaties hebben. Een goede ontwikkeling in mijn ogen, want zo werk je samen aan een duurzame sector.”

900 Zonnepanelen

Voor de producent van ijzerwaren blijft milieubewustzijn niet beperkt tot de QZ-schroeven. Zo worden in de laatste maanden van 2020 nog 900 zonnepanelen op het dak van de hoofdvestiging in Hellevoetsluis geplaatst. “Die panelen leveren de energie op voor onze eigen productiefaciliteit. Daarmee worden we zelfvoorzienend in onze energiehuishouding”, aldus Geleijnse.

Omdat de panelen op het dak meer elektriciteit opleveren dan Gebuvolco gebruikt, wordt de rest aan buren op het industrieterrein geleverd. “Zo werken we samen met onze buren ook aan een lagere energie- en daarmee ook milieubelasting.” 

Vier pijlers van GebuVolco

Behalve de bevestigingsmaterialen telt GebuVolco nog drie pijlers: ijzerwaren, stokschroeven en de eigen productie. Kees Geleijnse: “Bij ijzerwaren moet je vooral denken aan schroefogen, -haken- en -duimen alsmede wind- en s-haken. Onze eigen productie richt zich meer op u-beugels volgens tekening van de klant en draadstukken. Net als met de stokschroeven bedienen we daarmee echte nichemarkten en daarin hebben we een sterk marktaandeel binnen Europa. Zo produceren we veel voor de tuinbouw en stallenbouw.”

De schroeven die GebuVolco op de markt brengt via de ijzerwaren- en bouwmaterialengroothandel en doe-het-zelfzaken worden bij de betere fabrieken in Azië geproduceerd. “Voor ons als onderneming zijn alle pijlers even belangrijk. Bij elke pijler richten we ons continu op ontwikkeling en vernieuwing om zo onze, soms leidende, positie in de markt te behouden.”

Bijna 75 jaar ervaring

Begonnen in 1947 in Delft als Gebu, viert GebuVolco in 2022 haar 75-jarig bestaan als specialist in bevestigingsmiddelen. In 1960 verhuisde het familiebedrijf naar Hellevoetsluis. In 1998 betrok Gebuvolco, door verdere groei, het huidige pand op een industrieterrein in dezelfde stad. Sinds 1995 staat het familiebedrijf onder leiding van algemeen directeur Dirk de Pijper en in 2000 werd het bedrijf Volco overgenomen. Daarmee voegde Gebu de productgroep schroeven toe aan het assortiment. Sinds 2010 zijn de namen van beide bedrijven samengevoegd en opereert het bedrijf onder de naam GebuVolco.

GebuVolco, Hellevoetsluis, Tel.: 0181. 33.00.00, info@gebuvolco.nl, www.gebuvolco.nl

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee