In de nieuwe versie van het Focus-concept claimt Gamma – naast Verf – de categorie Tuin. Een groep waar de bouwmarktketen naar eigen zeggen nog noiegt zo goed in was, maar wel veel kansen ziet.

In Deventer staat de eerste Gamma in de nieuwe Focus-uitmonstering. Zie het MIX-artikel waarin Cora Kleinhout en Laurens Miedema alles vertellen over het nieuwste Gamma Focus-format.

Vanaf de ingang van deze nieuwe Gamma gaan we eerst rechtsaf. Naar de categorie Tuin. Je loopt eerst tegen een bulkpresentatie aan met pallets vol seizoenproducten, massaal gepresenteerd met een heldere prijs. Nu hogedrukreinigers, in het najaar bladblazers en daarna Kerst.

"Ik durf wel te zeggen dat we nog niet zo heel goed in waren in Tuin"

Gamma-directeur Cora Kleinhout: “We hebben veel groeikansen in tuin-categorie. Die markt is best gefragmenteerd en wij kunnen daar een positie pakken op het gebied van aanleg en onderhoud.” Gamma wil de Tuin nu dus claimen met elementen als vloer – gras, tegels of vlonders – maar ook met afscheidingen – allerlei soorten schuttingen – en met beregening, bemesting, onkruidbestrijding en uiteraard met heel veel tuingereedschap. Geen levend goed en geen decoratieve potterie. Kun je zeggen dat Gamma daar al goed in is, maar dat er extra potentie in de markt zit? “Nou”, zegt Kleinhout: ‘ik durf wel te zeggen dat we er nog niet zo heel goed in waren. In schuttingen waren we bijvoorbeeld wel heel goed, maar in andere groepen niet. We zijn dan ook flink uitgedaagd door onze achterban. Zo van: ‘We zien de potentie wel, maar kunnen wij dat wel? En past dat wel bij óns?’ Daarom hebben we van het Tuinplein ook een stadsvariant en een landelijke variant gemaakt.” Miedema legt verder uit: “Als je van Tuin een speerpunt maakt, moet je zorgen dat je de categorie het hele jaar covert. Dat doen we door met de seizoenen mee te kleuren. We noemden het voorbeeld al bij de bulkpresentatie van de hogedrukreinigers. Maar ook allerlei vrije plekken in de winkel veranderen straks een aantal keer per jaar.”