Bij Bauhaus staat online volledig ten dienste van de fysieke winkels. "We doen zoveel als moet en zo weinig als kan", hoorden wij over de strategie.

Op een ronde door de nieuwe Bauhaus in Den Hoorn van 17.000 m2 valt op dat de click & collect-zone naar de ingang is verhuisd. “Click & collect blijft”, zegt Oost. “We hadden de webshop een paar dagen voor de lockdown van december live. Wat een geluk zeg. En de webshop groeit iedere week. Hij telt nu 26.000 artikelen, maar dat is pas de helft van ons assortiment. Een dikke pluim voor Max Bierlee en zijn team.” De snelheid waarmee Bauhaus artikelen kan toevoegen, wordt grotendeels bepaald door de datavoorziening vanuit de industrie. “Data, data, data”, zegt Oost. “We kunnen veel uit GS1 halen, maar vragen zelf ook extra en specifieke gegevens.”

"Strategisch staat de winkel op #1. Online doen we zoveel als moet en zo weinig als kan”

Als later Bauhaus internationale expansiemanager Johannes Harter weer aansluit, proberen we hem te ontfutselen hoeveel procent online nu al van de omzet uitmaakt. En waar hij denkt dat het online-aandeel naartoe zal groeien. Maar ook Harter houdt wijselijk zijn mond over cijfers. Wél geeft hij aan dat de strategie van Bauhaus vooral gericht is op het ‘stationnäre Geschäft’, de fysieke winkels. “Dat je geen geld verdient met online, ziet iedereen”, zegt hij. “Groei van de webshop is dus geen strategisch doel. We doen het om de winkels te ondersteunen.” Ook volgens Oost is de webshop niet meer weg te denken. “Klanten beginnen online met hun oriëntatie. Het loopt naadloos in elkaar over. Maar we doen er zoveel aan als moet en zo weinig mogelijk als kan.”

Lees hier het volledige artikel over de opening van de nieuwste Bauhaus in Den Hoorn.