In Hoogeveen staat de testwinkel van het nieuwe Praxis-format. We treffen er modulaire assortimenten waar iedere winkel mee kan inspelen op de kansen in zijn verzorgingsgebied. Wij zien er de nodige connectie met Praxis’ online-elementen en een winkel die veel rustiger en overzichtelijker is.

Praxis Hoogeveen is de pilot-vestiging van Praxis’ nieuwste winkelconcept. We kregen een rondleiding van Praxis-directeur Corine Duchenne. “Dit project hadden we iets eerder gepland, maar door corona heeft het iets langer geduurd. Je ziet het concept hier in een winkel van 2.800 m2. We hebben er bewust voor gekozen het nieuwe winkelconcept eerst voor een kleinere winkel uit te werken. In een grotere Praxis of in een Praxis Mega  loop je natuurlijk niet zo snel aan tegen beperkingen in ruimte.” In Hoogeveen moest de gevel toch vernieuwd worden, dus werd dát de pilot-store van het nieuwste Praxis-concept.

Kruispunt digitaal en fysiek

Praxis prijst Hoogeveen aan als pilot van het Phygital-concept, een kruising tussen fysiek en digitaal. En als we de winkel bezoeken, zien we inderdaad diverse koppelingen met online. Bij de configuratoren kunnen klanten doorgaan met het ontwerp dat ze thuis online al maakten. En andersom kunnen ze het ontwerp uit de winkel thuis online weer oppakken en verder uitwerken. Ook zien we assortimenten waarin de winkel sommige producten alleen als showmodel toont en heel soepel naar de webshop verwijst voor daadwerkelijke aanschaf. En dwars door de winkel heen zien we heel veel verwijzingen naar het Praxis Plus-programma.

Meer over het nieuwe Praxis-format in Hoogeveen lees je in MIX 2021-3.