WOW_Rober_Willemsen_Frank_Heus_KHN_IMG_6878.jpg

Wow-factor: “Het leven is te mooi – en te kort – voor negatieve energie”

Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel –op zoek naar de WOW-factor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kan opsteken. Dit keer spreekt hij Robér Willemsen, horecaondernemer en voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.

Beste Robér, kun jij iets vertellen over wie jij bent, wat je de afgelopen jaren hebt gedaan en wat je nu doet als horeca-ondernemer en als voorzitter van KHN?

“Ja Frank, ik heb na mijn studie ruim 15 jaar bij Heineken gewerkt in allerlei commerciële functies. Mijn laatste baan was regiodirecteur Zuid-Holland waar ik verantwoordelijk was voor alle commerciële en logistieke activiteiten vanuit Heineken en de drankhandel. In 2012 begon ik mijn eerste eigen zaak Melief Bender en inmiddels heb ik 5 horecabedrijven, een festivalbedrijf en ben ik landelijk voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland. Normaal gesproken is dit een job voor 2 à 3 dagen in de week, maar wegens corona is dit een 24/7 job geworden, dus even schakelen met een dikke smile.”

Wat een respect heb ik voor jou als vriend/mens, als voorzitter van KHN maar ook als ondernemer. En wat een energie heb jij afgelopen jaar tijdens de Covid in alles gestoken. Waar haal je al die energie toch vandaan?

“Je krijgt in deze ‘bijbaan’ veel heftige negativiteit over je heen en dat is soms echt wel even slikken. Daarnaast heb ik ook mijn eigen bedrijven op de been te houden – wat gelukkig lijkt te lukken – en ook dat kost veel energie, vooral ook mentaal. Ik kan gelukkig heel goed relativeren en met druk omgaan, dus dat helpt. Daarnaast helpen ook de positieve reacties vanuit de markt en allerlei andere gremia uit de maatschappij. We doen het bij KHN met een heel team en daarbinnen komt veel positieve energie vrij waar we elkaar mee helpen. Het allerbelangrijkste is echter wel dat ik een fantastische thuisbasis heb: een partner en kids met heel veel begrip, want omdat ik al 15 maanden wordt geleefd, geldt dat uiteraard ook voor hen. Daar ben ik ze erg dankbaar voor.”

Als voormalig directeur van Heineken Horeca ben je nu alweer een kleine 10 jaar zelfstandig met de mooiste en oudste cafés en restaurants in Rotterdam en omgeving, hoe bevalt dit?

“Ik heb bij Heineken fantastische jaren gehad waar ik geen dag van had willen missen. De stap naar ondernemerschap heb ik echter ook vol overtuiging gemaakt zonder één dag spijt. Ondernemerschap bevalt me uitstekend en dan vooral het werken met al die heerlijke leergierige en gemotiveerde mensen om mij heen. We hebben nagenoeg iedereen binnenboord kunnen houden tijdens corona. Dat maakt me trots, maar vooral ook heel gelukkig. Het motiveert me om met volle energie al die mensen de komende jaren te helpen met hun ontwikkeling.”

Ik heb mee mogen kijken tijdens jullie project Muller & Co in Berkel en Rodenrijs. Jij hebt die omgeving meer kleur gegeven met al jouw horeca-inspanningen in het centrum van café-restaurant tot evenementen-locatie en ook het terras in de achtertuin. In wat jij doet zie ik de WOW-factor. Maar wat is eigenlijk jouw WOW-factor?

“Mijn WOW-factor is dat we het samen doen en dat de mensen dus de WOW-factor bepalen. Alles wat we doen, doen we als team en dat stralen alle mensen uit. Gasten staan centraal, maar dat kan alleen met super-gemotiveerd personeel.”

Na Melief Bender, Muller & Co, de Pui en Pol in Rotterdam werk je nu ook Nieuwerkerk. Heb je in combinatie met KHN nog wel tijd om dit verder uit te bouwen?

“Zoals aangegeven, doen we het met een goed team. Uiteraard was Nieuwerkerk over een jaar beter uitgekomen, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Gewoon gas erop en over een aantal jaren kan het gas er dan wellicht een beetje af. Ik geniet van mijn werk en daarom voelt het ook niet als werkdruk of last. Sterker nog, ik hou van de druk en adrenaline. We gaan dus zeker door met kansen pakken de komende jaren!”

Wat is jouw verwachting als Covid voorbij is, hoe gaat Horeca Nederland zich vormen voor de toekomst en hoe zal de consument zich aanpassen?

“Horeca zal de draad weer oppakken en ook de ontwikkelingen die pre-corona aan de gang waren, zullen doorzetten. Meer gemak voor consument, meer oog voor duurzaamheid, maar ook onderscheiden door het constant creëren van beleving. Investeer dus meer dan ooit in je mensen, zou ik zeggen.”

Kun jij de MIX lezers meenemen wat voor jou het WOW-gevoel is geweest de afgelopen periode van Covid? Of zijn er geen WOW-momenten geweest?

“Ik weet niet of het een WOW-gevoel is, maar ik ben echt nog meer gaan inzien in wat voor geweldig land we leven en dat normaal eigenlijk heel bijzonder is. Ook om me heen merk ik dat meer mensen dit zo voelen en dat is mooi. Ik heb wat vaker het gevoel van de ‘wij-wereld’ gezien in plaats van de ‘ik-wereld’. Het zou geweldig zijn als dat blijft hangen en als we daarnaar durven te leven.”

Als jij een aantal maanden in de dhz-business zou mogen werken, wat zou jij willen veranderen bij de retailers en/of bij de fabrikanten als het gaat om business doen of het managen van bedrijven of retailers?

“Wat ik vooral zou willen benadrukken is dat bijna alles draait om de mensen die bij je werken. In welke geleding dan ook. Zorg dat je de mensen meeneemt in je filosofie, dat je ze betrekt. Laat ze meedenken en doe daar wat mee. Zorg dat ze zich allemaal een beetje eigenaar voelen en zich daardoor verantwoordelijk voelen. ‘Be Proud’, en niet alleen op de cijfers”

Tenslotte, jij bent voor mij altijd een geweldige vriend met gezamenlijke vrienden en de stap om ontslag te nemen bij een van de grootste brouwers ter wereld om zelfstandig te kunnen gaan ondernemen, heeft bij mij altijd veel respect afgedwongen. En intussen heb jij als groot horeca-ondernemer ook meegemaakt dat je je zaken gedwongen moest sluiten door de overheid? Wat kun je de MIX-lezers hiervan meegeven?

“Het is een ontzettend cliché, maar daarmee ook ontzettend waar. Blijf heel dichtbij jezelf, maar durf wel ‘outside the box’ te denken. Doe waar je gelukkig van wordt en gun dat ook anderen.

Soms haal je daarvoor mensen dichter bij je, maar soms is het ook beter voor mensen om ze te helpen een stap de andere kant op te zetten.

Het leven is echt te mooi (maar ook te kort) om veel negatieve energie te hebben. Zoals een van mijn beste maatjes ook altijd onder al zijn social posts zet: #opschietenmetgenieten.” 

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol track-record in dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Dit keer sprak hij horeca-ondernemer en KHN-voorzitter Robér Willemsen in Muller & Co in Berkel en Rodenrijs. Heus: “Hoewel ik in de afgelopen periode wel eens heb gedacht dat hij geleefd werd, ben ik super blij dat ik eindelijk Robér even heb kunnen spreken voor MIX’ WOW-factor want die heeft hij bij mij echt.”

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee