Ad_Geerts.jpg

Denken in oplossingen

In de middelgrote dorpswinkel (900 m2) in een middelgroot dorp van ruim 10.000 inwoners hebben we een reputatie, een imago, een geschiedenis, een verwachtingspatroon en een verhaal. Zeg maar een ziel. De cultuur ademt nog steeds de sfeer van ons kent ons, en het sociale aspect, ook wel gunfactor genoemd, is voelbaar aanwezig. Met lekker ouwerwets 57 openingsuren per week en met een dagbezetting van zes personen in de mix werken we elke dag heerlijk aan ons bescheiden rendement en zijn we niet jaloers op de grootschaligheid.

In de talloze kleine gesprekjes met onze klanten bemerken we regelmatig een zekere afkeer tegen grootschalige bouwmarkten en tegen webshops. Natuurlijk is dit voor negentig procent naar de mond praten; we nemen het voor kennisgeving aan. Ontwikkelingen in de markt bewijzen het ongelijk van die stellingname. Immers groeien de grote ketens, offline en online, en ook de webshops gemiddeld (veel) harder dan de klassieke plattelandswinkels.

Dit neemt niet weg dat wel degelijk een deel van ons electoraat bewust kiest voor de vakhandel, c.q. voor de aanbieder om de hoek. Deels ingegeven door koopmotieven als afstand, parkeren en gemoedelijke sfeer maar het grootste deel van de winkeltrouw komt voort uit het meedenkaspect. Het trio warenkennis, meedenken en adviseren vormt misschien wel het fundament onder het bestaansrecht. Direct gevolgd door ontzorg- en maatwerkoplossingen.

In de eigen winkel gaan we redelijk ver in het meedenken en het verlenen van gratis service maar de eerlijkheid en de volledigheid gebieden te melden dat er wel een grens is. Het eindigt ongeveer bij het vervangen van een batterij in een afstandsbediening, een rubbertje van een drukspuit of het monteren van een bezemsteel.

Wel gaan we veel verder in adviseren en verwijzen. Zodra de eigen kennis tekortschiet (dagelijks), maken we gebruik van het eigenhandig samengestelde ‘derdenmapje’, welke is gevuld met data van ongeveer vijftien meer gespecialiseerde mededingers.

Per pagina een portret van één vakbroeder: foto van het pand, adresgegevens, contactgegevens en openingstijden. Ons derdenmapje bevat de stamgegevens van een slotenspecialist, interieurtimmerwerk, grasmaaierslijper, kleinsanitair, tuinhout totaalaanbieder en diverse anderen. Allemaal uit de regio. Achteraan in het mapje hebben we een lijstje gemaakt met dienstverleners op tal van vlakken, zoals daar zijn: een aircomonteur, mollenvanger, rioolontstopper, schuttingbouwer, tuinberegening etc. etc. Onze klanten waarderen dit enorm.

Omgekeerd steken ze niet onder stoelen of banken dat ze matig tevreden zijn over het adviesniveau bij de grootschalige vakbroeders. Bijgaande foto illustreert perfect waartoe dit kan leiden. Het plaatje kwam ik ergens tegen en wil ik graag met u delen.

Vrij en bezet op zijn smalst. 

Ad Geerts, Ondernemer

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee