spijkermotief.jpg

Tremco Illbruck, Fischer Benelux en Gebr. Bodegraven: Kennisbundeling vanuit techniek

Onder de noemer van ‘De kracht van de combinatie’ bestormen bedrijven Tremco Illbruck, Fischer Benelux en Gebr. Bodegraven in een samenwerkingsverband de markt vanaf begin februari. De krachtenbundeling op het gebied van de techniek is een handreiking om de kans op fouten in de bouw te verkleinen.

Tijdens het gesprek uit Fischer Benelux sales- en marketingmanager Piet Breevaart de slogan van zijn bedrijf, in zijn ogen ook de kern van het samenwerkingsverband met Tremco Illbruck en Gebr. Bodegraven. “Know more, sell more. Door onze klanten trainingen aan te bieden, krijgen ze meer kennis over producten en toepassingen. Deze kennis kunnen ze toepassen, bijvoorbeeld om hun klanten beter van dienst te kunnen zijn”, licht hij toe.Dit sluit volledig aan op de filosofie van Tremco Illbruck en Gebr. Bodegraven, zeggen salesdirector Tremco Illbruck Benelux Constanz Bothof en GB’s Simon Bodegraven. Sinds de afgelopen zomer zijn de drie bedrijven een samenwerkingsverband aangegaan, waarbij ze hun krachten bundelen op basis van techniek.

EPC-norm
Gebr. Bodegraven, Fischer Benelux en Tremco Illbruck kennen elkaar al veel langer. Eerst zochten de twee eerstgenoemde bedrijven elkaar op om elkaars producten in het bouwproces op elkaar af te stemmen. Inmiddels neemt ook de Arkelse multinational deel aan het samenwerkingsverband.

De drie bedrijven vullen elkaar goed aan. “Gebr. Bodegraven zorgt voor de verbindingen, Fischer voor de bevestiging en wij voor de luchtdichte afdichting”, verklaart Bothof.

Door de verscherping van de EPC-norm is ‘luchtdicht bouwen’ inmiddels namelijk een must. “Het is een planmatige aanpak van de verwerking van ruwbouwmaterialen om een beter duurzaam rendement te creëren”, legt Bodegraven uit. “Dit geldt zowel voor nieuwe gebouwen en voor renovatie. Onder duurzaam verstaan we onder meer minder CO2-uitstoot en een langere levensduur van gebouwen.”

Basisdetails
De samenwerking vindt plaats aan de hand van een kennisbundeling vanuit de techniek, waarbij op detailniveau wordt geholpen bij de vorming van het bouwbestek. “In het document ‘De kracht van de combinatie’ geven we de basisdetails van twintig doorsnedes, die te maken hebben met het luchtdicht bouwen van gevels en kozijnen. In elke tekening staat de optimale combinatie van producten van de drie partners”, legt Bothof uit. “We richten ons hiermee primair op de woningbouw.” Bodegraven vervolgt: “Daarnaast lanceren we tijdens de komende Bouwbeurs de website www.dkvdc.nl, waarop onder meer ook allerlei documentatie staat.”

Aanpak faalkosten
De uitleg van de basisdetails moet zorgen voor minder faalkosten. Volgens Breevaart is hierbij nog een tweetal aspecten van belang. “De aannemerij vergist zich nog geregeld in de aanpak van faalkosten. In vergelijking met de totale bouwsom van een bouwproject zijn de aanschafkosten voor onze producten marginaal ten opzichte van de arbeidskosten. De kosten van de arbeidstijd per verankering, bevestiging en dichting overschrijden deze aanschafkosten meerdere malen. Vanuit die visie vinden wij het van belang dat de verankering, bevestiging en dichting nauwgezet op elkaar worden afgestemd per specifiek bouwdetail. Hierdoor kan het aantal arbeidsuren flink worden teruggebracht. Door zo veel mogelijk te standaardiseren en kennis te delen, besparen we veel tijd per detail en zorgen wij voor een duurzame bevestiging met langdurig functiebehoud. Als je echter goedkopere en kwalitatief mindere productvarianten gebruikt, dan loop je het risico dat deze na een aantal jaar hun functie deels of geheel verliezen en vervangen moeten worden. Uit ervaring weten we dat in dit deel van de bouw enorme faalkosten verborgen zitten. Deze willen we graag  terugdringen met onze kennis, kunde en producten.”

Volgens hem zijn dit de belangrijkste argumenten om de gestandaardiseerde basisdetails op de markt te brengen. “Hiermee ontzorgen we dus de aannemerij”, vult Bothof aan. “Met ons document en onze website helpen we hen om de faalkosten naar beneden te krijgen.”

Rendement
Ook de handel heeft voordelen bij deze gedocumenteerde samenwerking. “We delen onze kennis met de handel”, legt Bodegraven uit. “We vermarkten onze pakketten integraal, waardoor de handel hierop eenvoudig kan inspelen om het aan de man te brengen.” Ook de marketingonderscheiding en de eigen uitingen van ‘De kracht van de combinatie’ dragen hieraan bij.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee