Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kan opsteken. Dit keer spreekt hij Geert Hoes, de mediaman die begon als acteur in GTST en intussen onder andere actief is met ‘de Toppers in Concert’.

Kun jij iets vertellen over wie jij bent en wat je de afgelopen jaren hebt gedaan?

Mijn naam is Geert Hoes. Ik ben werkzaam als directeur bij Rocket Agency. Op jonge leeftijd ben ik gestart in het media-vak als acteur; toen ik zeventien was, ben ik gestart in het televisieprogramma ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Daarna ben ik veel met televisie bezig geweest, ook altijd ondernemend bezig geweest. Naast dat ik veel op het podium stond of voor de camera, was ik altijd met verschillende bedrijven bezig. Zoals onder andere het produceren van televisieprogramma’s tot theatervoorstellingen. Op den duur ben ik als impresario aan de slag gegaan, waarbij ik de boekingen deed voor verschillende artiesten binnen het Nederlandse en Belgische theaterlandschap. Sinds 2021 actief als directeur bij Rocket Agency wat jullie onder andere kennen van ‘de Toppers in Concert’.

Geert, hoe erg wordt jullie sector getroffen door de overheidsmaatregelen in verband met de COVID?

Ja Frank, onze sector wordt enorm hard getroffen. Al vanaf begin af aan in de corona crisis zijn we letterlijk naar een omzet van nul procent gegaan. Het is voor menigeen in Nederland bekend dat de evenementensector en de cultuursector als laatste in de rij staan met dingen die weer mogen. Dus ja, dat was vreselijk. Dat is vreselijk voor zowel artiesten, technici, crew, voor iedereen eigenlijk.

Kijken jullie ook naar alternatieven? Zie voorbeelden van de Streamers.

Ja, we kijken zeker naar verschillende alternatieven. In het begin van de corona crisis ben ik nauw betrokken geweest bij een theater wat op 1,5-meter was opgebouwd in de Jaarbeurs in Utrecht. Dat voldeed helemaal aan de voorwaarden die destijds het RIVM als ook de overheid voorschreef. We hadden een prachtige programmering en veel tickets verkocht. Je merkte echt in het begin van de corona crisis dat het publiek graag wilde. Maar na twee dagen André Hazes te hebben gehad, ging eigenlijk alles weer op slot. Dan word je als ondernemer nog harder getroffen, omdat je je kop boven het maaiveld probeert uit te steken en toch probeert te blijven ondernemen. Dat werkt erg demotiverend, kan ik je zeggen.

De eventbranche heeft het dus extreem zware tijden gekend in 2020 en 2021 maar hoe lang kunnen jullie dit nog volhouden?

Voor onze branche zijn er verschillende maatregelen om in ieder geval je kantoor en je personeel te kunnen blijven ondersteunen, via de NOW en de TVL regeling. Maar het erge daarin eigenlijk was dat artiesten als ookl technici niet betaald werden. Wat je ziet is dat daardoor een verschuiving heeft plaatsgevonden. Heel veel technici, geluidsmannen, lichtmannen hebben ook geen zin in thuiszitten en moeten ook hun hypotheek en overige kosten betalen. Daarom zijn ze noodgedwongen op zoek gegaan naar een oplossing. Wat best wel heftig is, omdat je daardoor ook veel kennis verliest in onze branche. Veel mensen zijn op zoek gegaan naar een andere baan wat zekerheid biedt. Iemand die bij ons het licht en geluid verzorgde, die een vrachtwagen rijbewijs had, die is bij PostNL gaan werken en een andere weer bij Coolblue als voorbeeld. We hopen natuurlijk medio februari wel een plan vanuit de overheid te hebben, dat er een perspectief komt voor de komende jaren en dat we daarop kunnen anticiperen. Dat is best wel lastig want met de grotere events die we zelf produceren, waaronder de “Toppers in Concert” en nieuwe grote evenementen die wij maken en zowel de theatervoorstellingen die wij voor onze artiesten uitrollen, moeten we ver van te voren produceren en bezig zijn. We zijn nu al bezig met theatervoorstellingen en producties voor 2024/ 2025. Dus we zijn inmiddels wel toe, na 2,5 jaar in deze ellende te hebben gezeten, aan wat duidelijkheid en een houvast. Je blijft iedere keer afwachten wat er maar weer in de persconferentie gezegd gaat worden, om dan gelijk weer te schakelen met je artiesten en beslissingen te nemen, ook voor je publiek. Ook voor het publiek is het niet langer vol te houden, iedere keer ben je weer voorstellingen aan het verplaatsen en producties aan het verplaatsen.

In 2020-2021 hebben jullie zeer goed op de centjes moeten letten. Kun jij ons eens meenemen hoe dit in jullie business dan gaat?

Natuurlijk zijn er steunmaatregelen getroffen. Als ik dat vergelijk met de landen om ons heen moet ik eerlijk bekennen dat Nederland het wel heel erg goed gedaan heeft. Dus op dat vlak kunnen wij gelukkig wel vooruit blijven kijken. Maar wat ik al aangaf, het is voor de artiesten en de technici etc. een erg lastige periode maar we kijken vooruit.

Als de overheid weer besluit dat dingen weer open kunnen, hoe ziet jullie agenda er dan uit?

Als de overheid besluit dat wij weer open kunnen gaan dan staat onze telefoon non-stop roodgloeiend. Daar proberen wij wel op te anticiperen met ons personeel, om iedereen klaar te stomen voor de tijd dat we hopelijk weer voluit kunnen. Je moet je voorstellen; wij doen meer dan 2000 boekingen per jaar voor artiesten en daarnaast heel wat grote eigen evenementen waar iedereen bij wil zijn. Hopelijk hebben we dadelijk weer op verschillende locaties meerdere evenementen per dag en toveren we weer een glimlach op ieders zijn gezicht!

Hebben jullie enig idee hoe de gemiddelde Nederlandse consument denkt over events in de toekomst?

Dat is wel een mooie vraag. Wat we op dit moment zien is dat de ticketing voor evenementen bijna helemaal stil ligt. Ik geef het publiek daar geen ongelijk in, want het publiek is ook een beetje aan het lijntje gehouden. Alles is uitgesteld, elke keer konden ze de tickets meenemen voor de volgende editie. Ik zou een heel groot voorstander zijn om nu te zeggen we trekken een streep, geef het publiek het geld terug. Maar neem in ieder geval een beslissing. Ga niet meer verplaatsen want mensen hebben nog steeds kaarten van 5 tot 10 verschillende evenementen in hun zak zitten. Dus gaan voor nieuwe evenementen ook geen kaarten meer kopen. Maar ik weet zeker dat als de branche weer open kan, de Nederlandse consument weer met veel zin evenementen zal gaan bezoeken.

Wat was voor jou het WOW-gevoel de afgelopen periode van Covid ’19 ondanks dat jullie branche – samen met de horeca – extreem is getroffen.

Ons Wow-gevoel: het positieve aan de corona tijd is dat je creatiever leert ondernemen. Plus dat je meer gaat luisteren naar waar de behoefte ligt bij je opdrachtgevers en de artiesten. Dat heeft er bij ons in geresulteerd dat Rocket Theater is geboren. Een nieuwe tak binnen onze organisatie, waarin we ongeveer vijfentwintig producties vertegenwoordigen. Dat varieert van Rolf Sanchez, Mart Hoogkamer tot Frans Bauer en Emma Heesters, maar ook voor het familie segment de musical Mees Kees. Wij hadden gelukkig de tijd en energie om ons daarop te focussen. Dus hoe kun je de organisatie breder ontwikkelen en de artiest of producent nog breder gaan ondersteunen. Dat is zeker positief geweest.

Geert, heb jij nog iets leuks om met ons te delen voor 2022?

Natuurlijk heb ik ontzettend veel leuks om met jullie te delen voor 2022 maar voordat ik dat kan doen moeten wij helaas wel weten waar wij aan toe zijn vanuit de overheid. We hebben een aantal prachtige evenementen staan. Ik hoop als Rocket zijnde dat we, en daar is het publiek natuurlijk ook wel aan toe, het grootste meezingfeest van het land terug kunnen brengen: de Toppers In Concert. Het zou prachtig zijn als we dat in 2022 mogen produceren in de Arena. Daarnaast hoop ik een grote kick off te hebben met Rocket Theater, waarbij de meeste tournees zullen gaan starten in september/oktober in Nederland en België. We zijn daarnaast druk in ontwikkeling met nieuwe evenementen. Dus als iedereen ons in de gaten houdt, dan kunnen hopelijk prachtig mooi nieuws naar buiten gaan brengen de komende maanden! 

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol track-record in dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Heus: “Gaaf om om eens verder kennis te maken met deze geweldige man, Geert Hoes. De man die de grootste events en theaters nog groter kan maken met een miljoenenpubliek en die mij in de afgelopen jaren het WOW-gevoel heeft gegeven op media-gebied maar ook op zijn creativiteit, moet aan een nog breder publiek worden voorgesteld. Ik ben superblij dat hij de tijd wilde nemen om wat meer info te geven aan het vakblad MIX.”