Hoe kijken ze bij Hornbach terug op 2022? En hoe gaat 2023 eruitzien? Dat vroegen we Evert de Goede. Hij spreekt over marktaandelen, druk op prijzen en marges, kansrijke groepen, Do-It-For-Me en online.
“Op dit moment zien we een mooie omzet plus met dubbele cijfers. Natuurlijk is deze plus mede gevoed door de inflatie maar bovenal door stijgende klanten aantallen in onze vestigingen. Ook is de gemiddelde bon die tijdens Corona is gestegen op hetzelfde niveau gebleven.” Dat zegt Hornbach-directeur Evert de Goede.
Als we De Goede vragen naar de verhouding tussen particuliere en professionele klanten, zegt hij: “De trend maar ook de focus ligt deels op professionele klanten. We zien een sterke toename van bestedingen door professionele klanten bij ons. Inmiddels zijn we niet enkel een goede partner voor de ZZP-ers maar weten ook steeds meer middelgrote aannemer ons te vinden.”
Voor 2023 is Hornbach optimistisch. Directeur De Goede: “Voor volgend jaar houden we nog steeds rekening met een omzetstijging die naar verwachting onder de 10% zal uitkomen. In het algemeen verwachten wij dat ons marktaandeel verder zal stijgen en dat we onze positie als marktleider zullen verstevigen. Mede ook door de opening van onze nieuwe vestiging Nijmegen.”
Als kansrijke product-categorieën in 2023 ziet hij: “De productgroepen constructief/bouwmaterialen, ijzerwaren en gereedschappen, sanitair (badkamers/keukens/tegels). Die hebben mijns inziens meer potentie. Ik verwacht een stabiele ontwikkeling maar wel een kleinere groei in de overige productgroepen.”
Uitdagingen in 2023 ziet De Goede in de marges. “Die staan nog steeds onder druk en zullen dat blijven. Hier en daar zien we gelukkig al wel wat prijsverlagingen doorkomen, maar of dat zo zal doorzetten is natuurlijk de vraag. De factoren die daar in meespelen hebben we helaas niet altijd in de hand.”
Do-It-For-Me ten opzichte van Do-It-Yourself ziet De Goede als kansrijke propositie: “De ontwikkeling DIFM gaat zeer goed. We hebben een goed gevulde orderportefeuille over heel veel verschillende installaties die we verzorgen danwel faciliteren. We zien daar nu nog zeker geen teruggang in. Al verwachten we wel dat wanneer consumenten in 2023 nog minder te besteden hebben, dit zijn invloed kan hebben op DIFM.”
Online ontwikkelt Hornbach zich stabiel en positief verder. “We merken echter wel duidelijk dat klanten weer meer behoefte hebben om onze vestigingen te bezoeken en fysiek hun aankopen te doen. Deze trend lezen we terug in diverse onderzoeken en constateren we ook in onze cijfers.”
Dit is een fragment uit een rondvraag onder DHZ-retailers over 2022 en 2023. Lees de complete rondvraag hier of lees hoe Praxis-directeur Corine Duchenne op 2023 vooruitblikt.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl