Als we jaarcijfers van Hornbach krijgen, speuren we altijd naar een glimp van de Nederlandse resultaten. En die krijgen we dit keer.

Hornbach Group, moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarktketen, heeft het boekjaar 2022/23 (looptijd 1 maart 2022 tot en met 28 februari 2023) afgesloten met een netto-omzet van € 6,3 mrd. Dat is een stijging van 6,6% ten opzichte van vorig jaar, aldus de voorlopige jaarcijfers.

26,1% marktaandeel voor Hornbach

Ook Hornbach Nederland zet de groei verder door. Afgelopen jaar pakte Hornbach al een – zelfverklaard – marktaandeel van 25% in de Nederlandse doe-het-zelfbranche. Inmiddels ligt het marktaandeel ruim boven de 26%. Het marktaandeel van Hornbach in Nederland komt op 26,1% om precies te zijn (Hornbach verwijst naar GfK 2022 als bron). Voor corona in 2019 claimde Hornbach een marktaandeel van 21,1% in Nederland. Sindsdien zijn er in ons land drie nieuwe projectbouwmarkten en een Hornbach Vloeren vestiging bijgekomen. Afgelopen maandag breidde het oppervlak van Hornbachs Drive Ins ook nog eens behoorlijk uit met 5.000 m2. En in de tweede helft van dit jaar staat de opening van de nieuwe vestiging in Nijmegen op de planning.

Een topman van Maxeda verklapte laatst al dat Praxis in Nederland ook een marktaandeel van 25% heeft. Daarmee maakte wij een sommetje van marktaandelen van bouwmarkten in Nederland.

Verdere uitrol

“In 2022 vierden we ons vijfentwintigjarig jubileum in Nederland met fantastische mijlpalen”, laat Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland, weten. “We zijn uitgegroeid tot de grootste bouwmarktketen van het land. Het is het resultaat van de kernwaarden van onze formule en de strategie om continu te blijven verbeteren. Én te groeien! Zo slaat onze retailformule Hornbach Vloeren (een aparte vestiging helemaal gericht op vloeren) goed aan. Dit succes willen we de komende jaren verder uitrollen.”
In Nederland werden er dubbele cijfers genoteerd het afgelopen boekjaar. Aandachtspunten met betrekking tot het resultaat over het afgelopen boekjaar zijn de margedruk en bedrijfskosten. Daarover zegt De Goede: “Ook in onze branche is er sprake van prijsstijgingen. Dat wij deze slechts op beperkte schaal doorberekenen aan onze klanten, heeft gevolgen voor de marges. Datzelfde geldt voor de bedrijfs- en personeelskosten. De groei die we doormaken is mede te danken aan onze medewerkers. Zij zijn het hart van de organisatie, en daarom investeren we dan ook graag in hen. Zo was Hornbach voorvechter van het tijdig aanpassen van de cao en gingen per 1 januari 2023 de cao schalen met gemiddeld 9% omhoog. Samen met onze medewerkers willen we ook de komende jaren blijven groeien.”