shutterstock_570813772.jpg

Column Timmers: De klus is het probleem niet

Op social media word je ermee doodgegooid: de pseudo­-wijsheden van de firma Omdenken. Het is de taal van mensen die nooit met hun handen werken. Al hun spreuken zijn te herleiden tot de dooddoener ‘niet denken in problemen, maar in oplossingen’. Geef mij maar een probleem, liefst een groot, want een probleempje verveelt me.

Marktplaats, ook al zoiets. Ik plaatste een advertentie voor een kast. De hoogste bieder zou het meubel op zaterdag komen ophalen. Een half uur voor de afgesproken tijd kreeg ik een bericht dat het niet ging lukken. Nooit meer iets van die persoon gehoord. Wat te doen? Oplossingsgericht liep ik naar het schuurtje voor een koevoet. Een half uur later stond de niet bepaald zachtzinnig gedemonteerde kast tegen de kliko te wachten voor een enkel ritje milieustraat. Niet duurzaam, wel gefikst en nooit meer Marktplaats. Helaas was er tijdens de demontage een nieuw probleempje gerezen. Ik had het stucwerk in de gang beschadigd. Een krasje, meer niet. “Een snelle ziet het niet en een slome kijkt eroverheen,” zou mijn opa gezegd hebben. Maar mijn vrouw denkt daar anders over.

In de auto naar de Praxis had ik een helder moment. Opeens zag ik al mijn klussen in drie stappen. De eerste stap is het onderkennen van een probleem en het in detail bedenken van de oplossing. Het probleem is de aanjager van creativiteit. Zonder problemen geen creativiteit – zou een mooie spreuk zijn voor de firma Omdenken. De eerste stap is de mooiste. Stap twee is het snoepreisje naar de bouwmarkt en stap drie is de uitvoering, ook leuk.

Bij de Praxis zoek ik me suf. Waar is het Universeel Vulmiddel van Beamix? Ik kan natuurlijk een winkel­medewerker aan de mouw trekken, maar liever struin ik de gangen af. Zo kom je nog eens op ideeën. Met een zak bemeste tuinaarde op mijn schouder stuit ik op het fraaie schap van Alabastine. Dit merk heeft oplossingen, zoveel als bomen in een bos. Na zorgvuldig wikken en wegen kies ik de poedervormige allesvuller. De kant-en-klare variant maakt het klusje nog minder uitdagend. Op weg naar de kassa valt mijn oog op vulmiddelen van Perfax, Weber en Rambo. De wereld van de vulmiddelen is groter dan je denkt. Bij de kassa pingt mijn mobieltje. “Pap,” appt mijn dochter, “die kast die je op Marktplaats had gezet, is die al verkocht? Ik kan die namelijk goed gebruiken in mijn nieuwe huis.” Er zijn grenzen aan mijn handigheid. Dit probleem vraagt om een kant-en-klare oplossing. Misschien vind ik op Marktplaats een vergelijkbare kast. Je wilt tenslotte toch het beste voor je kind. 

Edwin Timmers

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee