Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kan opsteken. Dit keer spreekt hij Mike van der Steen, de man die bedrijven, sporters en events aan elkaar koppelt. Van shorttrack en beachvolleybal tot aan Formule 1. 

Mike, kun jij iets vertellen over jezelf en wat jij de afgelopen jaren hebt gedaan?

“Mijn naam is Mike van der Steen, 38 jaar, geboren in Den Haag en nu woonachtig in Barendrecht. Sport stroomt al sinds jongs af aan door mijn aderen en dat was waar ik later iets mee zou willen doen. Na 5,5 jaar DPG Media, waar ik het vak sales heb geleerd en mij eigen heb gemaakt, ben ik via Lagardere Sports en de KNSB in 2019 voor mezelf begonnen met Box-to-Box. Vanuit Box-to-Box doe ik allerlei opdrachten op het snijvlak sport, sponsoring, sales en marketing. Dit voor zowel bedrijven, bonden, sporten als voor evenementen. Mijn kwaliteit en waarvan mijn hart sneller gaat kloppen is sales, acquisitie en het verbinden van bedrijven, sporters/sporten en evenementen.”

Wat doet Box-to-Box, wat doe jij en wat doe je bij TIG Sports?

“Vanuit Box-to-Box doe ik allerlei opdrachten op snijvlak van sport en commercie waarbij ik mij echt focus op sales/acquisitie. Ze zeggen dat ik daar goed in ben (met een grote glimlach) en ik vind het echt tof om na te denken over een evenement/sport. Daarvoor bedenken wat de juiste strategie is en welke bedrijven/merken hier goed bij aansluiten. En het ook daadwerkelijk doen, dus bellen, mailen, nogmaals bellen, afspraak inplannen, om vanuit hier een zaadje te planten bij de directeur van een bedrijf, wat leidt tot een partnership. In die hoedanigheid ben ik ook op freelancebasis werkzaam bij TIG Sports om de juiste bedrijven aan te sluiten bij alle sportevenementen die ze organiseren in Nederland. Om iets meer duiding te geven; TIG Sports organiseert grootschalige internationale sportevenementen in Nederland zoals onder andere het KLM Open (golf), WK Volleybal, The Ocean Race, WK Atletiek, EK Beachvolleybal, alle Shorttrack-events in Nederland waarbij zeer recent het WK Shorttrack en tevens ook de Dutch Grand Prix wat het allergrootste en meest aansprekende evenement is wat er ooit in Nederland is georganiseerd.”

Formule 1 is voor elke Nederlander toch zeer interessant?

“Absoluut! Sinds Max Verstappen actief is in de Formule 1 zie je een enorme toename van populariteit, fans en aantrekkingskracht in Nederland. Iedereen is trots om een Nederlander in een Formule 1 auto te zien rijden en dan ook deze prestaties te leveren. De Formule 1 is speciaal, uniek en iets wat je echt een keer live mee moet maken. Daarbij kan ik wel zeggen dat zelfs als je niets met de Formule 1 hebt, je een fantastische dag ervaart als je er daadwerkelijk bij bent. De shows, muziek, programma op en naast de baan, het is echt een unieke ervaring om nooit te vergeten! Dit krijgen wij keer op keer dag op dag terug van de bezoekers en dat geeft je wel weer een supermooi gevoel.”

Wat doe jij anders dan alle andere professionals binnen de sportwereld?

“Ja Frank, ik heb vanuit huis uit meegekregen en geleerd om in alle situaties gewoon jezelf te blijven, oprecht te zijn en je integer en professioneel op te stellen. Daarnaast: ik heb een groot netwerk, ben echt een verbinder en bruggenbouwer en vind mijn werk en de business waar ik in zit ontzettend leuk. Dat probeer ik ook elke dag uit te stralen naar buiten in combinatie met mijn positieve energie, enthousiasme en gedrevenheid. Ik merk dat dit gewoon werkt en alle mooie dingen die ik mag doen. Ik ben Mike en er is niet nog iemand zoals ik ben, dus daarom moet je mij hebben. Eerlijkheid, betrouwbaarheid en oprechtheid vind ik enorm belangrijk en dat is ook hoe ik dagelijks in het leven sta. Hierdoor komen de mensen en de relaties weer terug bij jou om het volgende event te bespreken en te reserveren. “

Wat maakt het voor jou zo boeiend om deze mooie events voor de zakelijke markt tot een succes te maken?

“Ik geloof enorm in de combinatie sport en het bedrijfsleven. Je kunt als bedrijf sport gebruiken als uithangbord naar je doelgroep en ook je klanten/relaties om je hiermee te onderscheiden ten opzichte van je concurrent(en). Wat mij daarin triggert is elke keer weer een nieuwe partij uit een bepaalde branche te benaderen, daar binnen te komen en het gesprek aan te gaan om uiteindelijk te komen tot een prachtige samenwerking. Waarbij je dan later hoort hoe blij ze zijn en wat het voor hen heeft opgeleverd. Dan overheerst trots en het WOW-gevoel.”

Hoe kijk jij aan tegen relatiemanagement bij jullie events?

“Ik merk dat je een veel persoonlijkere kant van de mens ziet als je een klant buiten zijn kantoor spreekt dan als je diezelfde klant spreekt op kantoor. Dat is ook hoe ik aankijk tegen relatiemanagement bij sportevenementen. Je merkt gewoon hoe enthousiast mensen worden bij sportevenementen. Je krijgt ook echt een betere band met elkaar. Je laat iets meer het zakelijke achterwege en stelt het persoonlijke moment meer centraal. Voorbeeld: laatst was er een groep van Holland Casino aanwezig bij het WK Shorttrack in Ahoy Rotterdam. Veel van de mensen die werden uitgenodigd door Holland Casino hadden nog nooit eerder een shorttrack-event live meegemaakt, maar als je dan ziet hoe enthousiast en blij deze relaties aan het einde van de dag waren, dat is uiteraard waar je het voor doet en wat dus ook resulteert in een hechtere relatie met je klant.”

Wat zou jij morgen tegen de dhz-business willen zeggen als het gaat over events en relatiemanagement?

Mocht je dit nog niet doen, zou ik dit zeker overwegen, want het werkt. Uiteraard wil ik iedereen hiermee helpen want voor elke organisatie kan het anders zijn in verband met relatie en of doelgroep. Mocht je dit al doen, vooral blijven doen, denk vooral aan het persoonlijke, unieke en houd het vooral dichtbij jezelf en jouw bedrijf. Sport, events en relaties passen perfect bij elkaar en versterkt de relatie niet alleen op korte, maar ook op langere termijn met elkaar in de dhz-business en in andere branches. In goede en in mindere periodes hebben we elkaar als partners nodig in de bedrijfsketen om zorg te dragen dat de producten richting de eind­gebruiker gaat komen.”

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol track-record in dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Heus: “Mike van der Steen is een super-ondernemer die bij velen de juiste snaar weet te raken met event-marketing waar elke Nederlander privé of met zijn bedrijf bij wil zijn. Mike weet de business te koppelen tijdens de events waarbij je na het event het echte WOWgevoel over je heen krijgt.”