"Nog beter vertellen waar kwaliteitsmerk voor staat". Onder de noemer Pure 3.0 helpt Flexa ondernemers te vertellen waar Pure by Flexa ColorLab voor staat. Daarvoor werd de strategie van het merk aangescherpt en verfrist, waarbij de kwaliteit op hetzelfde hoge niveau is gebleven. “We hebben samen bekeken hoe we Pure nog scherper in de markt kunnen zetten. Met drie pijlers geven we het merk weer een frisse blik.”
Moederbedrijf Akzo houdt regelmatig een uitgebreid onderzoek naar de behoeften van ondernemers. Uit de laatste enquête kwam een tweetal opvallende zaken naar voren bij de Pure by Flexa ColorLab kleurenwand. Namelijk de wens voor een update van het kleurenpalet en de toevoeging van meer flexibiliteit, zodat in de toekomst snellere en duurzamere keuzes gemaakt kunnen worden. “De uitkomsten van het onderzoek hebben we geanalyseerd en vervolgens tijdens een brainstormsessie met een groep dealers besproken. Dat hebben we ook intern gedaan”, zegt Michiel van Haperen, bij AkzoNobel verantwoordelijk voor het VBS-kanaal.
“Daarbij hebben we ook breder nagedacht waaruit het Pure 3.0 concept zou moeten bestaan, met als doel om ondernemers nog trotser laten zijn dat ze Pure verkopen.” Uit de sessies kwam naar voren dat dealers positief over de kwaliteitsperceptie waren en dat de kleurenwand - ondersteund met de A4-stalen - erg krachtig is. “Toch zagen we kansen om zowel de ondernemer als een consument nog beter te vertellen waar Pure voor staat. Het is namelijk een onderscheidend merk dat exclusief door VBS-winkels verkocht wordt.”
“Met nieuwe, waardevolle kennis uit de markt kunnen we het Pure-concept strakker neerzetten”
“Binnen het nieuwe Pure 3.0 concept hebben wij drie pijlers verbeterd en aangescherpt. Ten eerste stellen we meer content en extra (online) beeldmateriaal beschikbaar, ten tweede is er de vernieuwde kleurenwand met een geactualiseerd kleurenpalet en tenslotte introduceren we het Pure-dealerprogramma, dat dealers extra ondersteuning geeft”, zegt Van Haperen. “De verpakkingen van Pure hebben eerder al een zwarte uitstraling gekregen, maar de wand – die als laatste een update kreeg in 2017 – nog niet. Met de nieuwe update zal de wand nu ook een matzwarte look krijgen”, legt sr. Shopper Activation Manager Ronald Hegmans uit. “Helemaal in lijn met alle andere communicatie-uitingen. En dat is belangrijk voor de herkenbaarheid van de wand als centraal punt in de winkel. De Pure-wand helpt consumenten bij het maken van kleurkeuzes en bij het maken van kleurcombinaties.”
“In de vernieuwde, zwarte wand zijn de laatste consument- en shopperinzichten verwerkt”, vervolgt Hegmans. Hij legt uit dat kleurnamen vaak verwijzen naar een kleur uit de natuur én de intensiteit van de kleur. “Met een omschrijving vertellen we meer over de kleur. Een kleur is namelijk gekoppeld aan emotie en aan zintuigelijke ervaringen. Er zit bijna wetenschap achter.” In de vernieuwde wand zijn de 120 kleuren overzichtelijk verdeeld in drie paletten en daarbij opnieuw gerangschikt. Daarbij zijn 27 kleuren vervangen door nieuwe trendkleuren. “Van neutraal, naar kalm naar warmer, als je van links naar rechts kijkt. De rijen en kolommen zijn vriendelijk voor het oog ingericht, zodat een prettige navigatie is ontstaan. De onderste rij bestaat uit neutrale wittinten met een grotere staal om als basis te gebruiken. Daarboven hebben we accenten van zachtere of juist meer uitgesproken kleuren geplaatst. Zo zorgt een kolom voor een harmonieuze samenstelling van kleuren. Maar je kunt het ook spannender maken, bijvoorbeeld door te combineren en over de paletten heen te kijken.”
“Het Pure by Flexa ColorLab assortiment sluit perfect aan bij de hedendaagse trends en persoonlijke wensen”
“Naast de 120 kleuren van Flexa ColorLab wordt jaarlijks ook het ‘kleur van het jaar’ palet gekozen, die in de wand te verwerken is”, vult Van Haperen aan. “Ook nieuwe visuals geven inspiratie, die zijn bovendien eenvoudig verwisselbaar.” Volgens hem ligt de uitrol van de vernieuwde wanden op schema, waarbij scherp is gelet op duurzaamheid. “We hergebruiken zoveel mogelijk van de bestaande wand en we maken nu gebruik van ledverlichting. Omdat de vernieuwde wand modulair is, kun je in de toekomst makkelijker en sneller beelden en delen van het kleurenpalet vervangen. Je kunt deze eenvoudig naar behoefte aanpassen, zodat je de wand langer relevant houdt.”
Zowel de wand als de stalen spelen een belangrijke rol om een kleurkeuze in de winkel te maken. Hegmans: “Online is er steeds meer oriëntatie, maar consumenten willen kleuren ook in het echt zien. Dat kan in de winkel, inclusief bijbehorend advies. Ook voor online wordt in de nieuwe plannen meer content beschikbaar gesteld, informerend en vooral inspirerend.”
“Uit consumentonderzoek bleek dat zowel de kleurenstalen als de wand in de top-3 van belangrijkste middelen staan om een kleurkeuze te maken”
Naast deze noviteiten is een dealerprogramma gelanceerd, waarbij meer ondersteuning aan dealers wordt gegeven. Daarbij kunnen zij deelnemen aan verschillende programma’s. “Dit is nieuw voor Pure en sinds dit jaar live, waarbij we nog wel in de pilotfase zitten”, legt Van Haperen uit. “We testen en schaven nog bij – daar waar nodig. We bieden twee varianten aan: zowel Premium als Light, waarbij Premium natuurlijk meer ondersteuning geeft, zoals marketingondersteuning inclusief een marketingbudget en online trainingen. En tenslotte hebben Premium-dealers gratis toegang tot het Pure inspiratie-event, dat we op maandag 14 oktober organiseren. Net als bij de kleuren worden daarbij alle zintuigen geprikkeld.”
AkzoNobel, Sassenheim, (071) 711 99 20, www.flexa.nl/nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl