“De kracht van fysieke winkels met een sterke webshop was voor Sanitairwinkel al meteen duidelijk. Consumenten die online inmspiratie zoeken, trechtert het bedrijf naar de 17 fysieke winkels die een aanbod hebben dat precies is aangepast op de behoefte van de klant. Die winkels kunnen tegenwoordig trouwens wél een stuk kleiner dan voorheen.
"Consumenten beginnen hun oriëntatie grotendeels online en vandaaruit komen ze goed voorbereid naar de showroom of winkel", zegt directeur Erik van Laarhoven in een uitgebreid Sanitairwinkel-interview met MIX. "We zien wel dat de winkels tegenwoordig kleiner kunnen dan voorheen, nu zoeken we naar 700 tot 1.000 m2. Het gaat nu meer om inspiratie, het idee. Je hebt advies op techniek en esthetica. Van een wastafelmeubel wil je zien welke kwaliteit het heeft en welke het mooiste is. Van een sifon is dat minder belangrijk.”
In coronatijd was de omzetverdeling 65/35 in het voordeel van online, nu ziet Sanitairwinkel de winkels weer harder groeien. Richting 45/55. Dus 55% voor de winkels. “Dat komt ook doordat er meer winkels zijn”, zegt Van Laarhoven. “We trechteren de consument dus ook heel sterk naar de winkels toe. Online vindt veel marketing plaats richting fysiek. Ons marketing- apparaat was heel erg gericht op de sales online, en richt zich nu steeds meer op afsprakenmodules en het leiden van de klant naar de winkel, zodat we een mooi hybride systeem krijgen.”
Kan Sanitairwinkel beter verkopen in de winkel dan in de webshop? “Het voordeel is dat we in de winkel het assortiment precies hebben aangepast op de behoefte van de klant. Wat is het meestverkocht, wat willen we graag verkopen, wat is onze voorraad? En door advies in de winkel is de conversie ook wel hoger, al heb je online ook juist veel oriëntatie-bezoekers. Dus het is een mooie mix. Het versterkt elkaar heel erg, en de combinatie van bouwen online en helpen de juiste keuze te maken en een landelijk netwerk van fysieke winkels is voor ons de succesformule. Onze webshop was in het begin disruptief, nu heeft iedereen ook een webshop. Kijk maar naar de bouwmarkten.”
Over bouwmarkten gesproken, kijkt Van Laarhoven naar belangstelling naar de metrage-ontwikkeling in bouwmarkten. “Ik kan me voorstellen dat ze wel eens denken, wat moeten we met al die meters. Ook wij kijken daarnaar. Als we een nieuwe locatie huren van 1.200 of 1.300 m2 is het best lastig om die extra 200 of 300 meter te vullen met relevant assortiment en dan is het een stukje moeilijker om zo’n winkel winstgevend te maken. En met configuratoren en VR kunnen we in de toekomst misschien nog wel kleiner.”
Dit is een fragment uit een uitgebreid Sanitairwinkel-interview met MIX
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl