Karwei%20nieuwe%20stijl_0.jpg

50 jaar Karwei: "Het gaat heel goed" (2003)

Karwei bestaat 50 jaar in 2025. En daarom blikken we met MIX regelmatig terug op de geschiedenis van deze bouwmarktformule van Intergamma

In 2003 was Ron Kloos directeur van Karwei. De formule was toen net twee jaar ontvlochten van Gamma. En de focus stond op 40 nieuwe winkels.

Concurrerend met Gamma

Fragment uit een interview met Ron Kloos uit 2023: Kloos kijkt tevreden terug op het feit dat Intergamma twee jaar geleden besloot om Gamma en Karwei binnenshuis echt te scheiden. Administratie, financiën, automatisering en logistiek bleven gemeenschappelijk. Maar beide zusterformules kregen eigen afdelingen verkoop, inkoop en communicatie. De functies die het beeld van een formule kunnen bepalen. Kloos: “Het belangrijkste was misschien wel dat de verantwoordelijkheden nu duidelijk werden. Voorheen werkten complete afdelingen voor Gamma en Karwei tegelijk.” En dat wrong mogelijk. Zeker in de vele situaties waar de twee formules elkaar beconcurreerden.

3-jarenplan

Op het moment dat Karwei op eigen benen kwam te staan, werd er een strategienota geschreven. Een 3- tot 5-jarenplan. Kloos: “De essentie was: we zijn en blijven bouwmarkten. Heel duidelijk. Maar binnen die context wordt Karwei nét even leuker, decoratiever en verrassender dan Gamma. Niet zo extreem verschillend als Aldi en de Bijenkorf”, benadrukt Kloos. “Zeker niet, zo lang de markt daar niet om vraagt.”

Check het interview met Karwei-directeur Ron Kloos uit 2003.

Of check alle MIX-artikelen over Karwei.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee