Wienerberger_9

Wienerberger investeert in efficiënte data uitwisseling

Wienerberger BV heeft 17 fabrieken in Nederland en werkt met afnemers en leveranciers in heel Europa. Efficiënt informatie kunnen uitwisselen met al deze partijen is cruciaal voor deze leverancier van bouwoplossingen. Rob Noordberger, relatiemanager bij Ketenstandaard Bouw en Techniek interviewt Leendert van der Waal, Manager Product Informatie bij Wienerberger Nederland over hoe hij productinformatie snel en veilig laat stromen, mede dankzij ETIM, DICO, ETIM xChange en het nieuwe Digitaal Productpaspoort Sjabloon (DPpS).

Waar moet een organisatie écht op letten bij digitaal data delen?

“Een goede aansluiting van de eigen productinformatie op de ‘buitenwereld’ is alleen mogelijk door standaardisatie en gezamenlijke afspraken. Pas dan kan je goed samenwerken met afnemers en toeleveranciers. Maar het begint ermee binnen de eigen organisatie alle data op orde te hebben. Wij hebben activiteiten in vrijwel alle Europese landen. Met al die entiteiten werken we samen in één systeem voor productdata. Die productdata kunnen we efficiënt beheren door te werken met ETIM classificaties.”

Wienerberger_5

Hoe is Wienerberger gestart met het efficiënter inrichten van productdata?

“We zijn begonnen met een SAP-systeem en een database met productspecificaties dat de basis bevat voor de CPR, de wettelijke regels voor onze producten. Deze hebben we samengevoegd met een PIM systeem waar we die data kunnen verrijken, bijvoorbeeld met commerciële data, afbeeldingen en certificaten. Daarna zijn we gaan kijken hoe we gegevens uit deze ‘single-source-of-truth’ extern konden communiceren. Daarvoor gebruiken we de DICO Standaard. Als we in SAP het gewicht van een product aanpassen staat het de volgende dag meteen goed op de website en dit is ook direct beschikbaar voor de buitenwereld.”

Wat betekent het nieuwe Digitaal Productpaspoort Sjabloon voor jullie?

“Door productinformatie efficiënt in te richten, bereiden we ons ook voor op wettelijke verplichtingen vanuit Europese regelgeving zoals rondom CSRD, CPR en het Digitale Productpaspoort. Het sjabloon dat Ketenstandaard heeft ontwikkeld voor het Digitaal Productpaspoort is voor ons een goed handvat om de databehoefte in kaart te brengen. Die behoefte bepaalt welke elementen uit het paspoort voor Wienerberger van belang zijn. Informatie over werkinstructies is bij gevelstenen bijvoorbeeld minder van belang dan bij installaties. Die data laten we dan ook weg, terwijl we specificaties over het percentage hergebruikte materialen juist wel opnemen.”

Welk voordeel ervaar je om data via DICO uit te wisselen?

“Minder rompslomp door eenvoudige en betrouwbare communicatie, dat is voor ons het grote voordeel van DICO. We zijn begonnen met digitale facturatie, orderbevestigingen en digitale pakbonnen. Sommige afnemers hebben een automatische match van de factuur met de getekende pakbon. Als deze overeenkomen, is er direct goedkeuring voor betaling. Wanneer orderbevestigingen, pakbonnen en facturen allemaal in één digitaal systeem staan, kost het minder tijd alles te verzamelen en te controleren en kan er sneller betaald worden. Gelukkig kiezen steeds meer organisaties voor deze efficiënte manier van werken. Met een aantal transporteurs hebben we nu ook het afhaalbericht gedigitaliseerd. Ze ontvangen enkele dagen van tevoren een seintje waar ze een zending moeten ophalen en waar ze deze moeten afleveren. Vroeger ging dat allemaal via e-mail, ook wijzigingen zoals een eerdere ophaaldatum van de bestelling of een net iets andere levering. Met DICO staan ook de wijzingen keurig in alle systemen en kan de transporteur de juiste bestelling op het juiste moment op de juiste plek afleveren.”

Hoe houd je productdata op orde in de hele keten?

“Wij zorgen ervoor dat de juiste productdata in de keten komt. Dat die data daarna door de hele keten op orde blijft, daar hebben wij geen controle op. Het kan zijn dat een handelaar nog verouderde gegevens gebruikt. Of dat ze eigen artikelnummers eraan koppelen. Dat is onhandig. Tijdens periodiek overleg met deze afnemers bespreken we wat we vanuit Wienerberger eraan kunnen doen om ook die data te verbeteren. Standaardisatie en digitalisering helpen daarbij.”

Welke uitdaging heeft een fabrikant die begint met digitaliseren van productdata?

“Het op orde brengen van al je databronnen kost in het begin best veel tijd, vooral wanneer je, net als wij, te maken hebt met verschillende landen en een divers portfolio. Data governance is daarbij ontzettend belangrijk. Uniforme beheerprocessen door de gehele organisatie. Met houtje-touwtje oplossingen en ad-hoc aanpassingen snijd je jezelf in de vingers. Daar is in een gedigitaliseerde keten geen plaats meer voor, dat besef moet indalen in de organisatie.”

Hoe bereidt Wienerberger zich voor op het aanleveren van milieudata?

“Er is op drie niveaus behoefte aan milieudata. Voor product- of materiaalselectie van een bouwwerk, om een bouw- of infrawerk door te rekenen en voor rapportages zoals CSRD. We erkennen deze behoeftes en steken veel tijd in het verzamelen en berekenen van milieudata, ook om zelf te weten waar we effectief kunnen verduurzamen. Wienerberger maakt gebruik van het Ecochain platform voor duurzaamheidsdata. Deze data willen we straks ook via ons digitale landschap ontsluiten naar partners. Het landschap van CSRD- en milieudata is op dit moment enorm in beweging. We vinden het belangrijk om hier in een vroeg stadium bij betrokken te zijn, ook om te voorkomen dat appels met peren vergeleken gaan worden vanuit de verschillende behoeftes. Het is overigens fantastisch dat met ETIM xChange, een uitwisselformaat voor gestructureerde productdata waarvoor Ketenstandaard de extensies voor de Nederlandse markt mogelijk maakt, dit soort data op een gestandaardiseerde manier uitgewisseld kan worden. Het DSGO (Digitaal Stelsel Gebouwde Omgeving) gaat ervoor zorgen dat dit op een veilige en betrouwbare manier kan gebeuren. Daarom zijn we hier actief bij betrokken.”

Heb je tips voor anderen hoe ze hun data kunnen digitaliseren en standaardiseren?

“In juni is er vanuit digiGO en de NVTB een digiDeal ondertekend met het ambitieuze doel om er vóór 2027 voor te zorgen dat in onze branche alle data wordt uitgewisseld volgens de ETIM-classificatie. Ook Ketenstandaard, die de ETIM Standaard in Nederland beheert, en HIBIN zijn bij deze digiDeal betrokken. Zoals ik eerder aangaf, is het voor organisaties belangrijk de data eerst intern op orde te hebben. PIM leveranciers kunnen hierbij helpen. Het begint dus met de keuze van het juiste PIM pakket, het liefst een systeem specifiek gericht op de markt van bouwmaterialen. De NVTB organiseert op 9 oktober een bijeenkomst over bouwen aan ketenproductiviteit waar een aantal van deze PIM leveranciers hun pakket presenteert. Een mooie kans voor fabrikanten om een goede start te maken met digitaliseren en standaardiseren van productdata!”  

Ketenstandaard, Ede, 088.150.08.00, info@ketenstandaard.nl, www.ketenstandaard.nl
 

 

 

 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee