MIXonline Grafiek Omzetverdeling 2020.jpg

Weekend cruciaal voor doe-het-zelf winkels en woonwinkels

Zo'n 55% van doe-het-zelf omzet wordt in drie weekenddagen behaald, tuincentra kennen een meer gelijkmatige verdeling van de omzet over de week.

Voor elk van de drie branches geldt dat het weekend zoals verwacht het deel van de week is waarop het gros van de omzet gescoord moet worden. De mate van de verschillen met doordeweekse dagen verschilt echter wel per branche.

Doe-het-zelf meest weekendafhankelijk

Het grootste belang van weekenddagen ligt binnen de doe-het-zelf branche: maar liefst 55% van de omzet in periode 9 wordt opgehaald op de drie weekenddagen (vrijdag, zaterdag en zondag). Dit onderstreept het recreatieve karakter van klussen, waarbij consumenten vooral in hun vrije tijd projecten oppakken.

Tuincentra zien daarentegen de grootste spreiding van de omzet, waar er in het weekend maar 1% meer omzet opgehaald wordt versus de doordeweekse dagen. Deze gelijkmatige verdeling suggereert dat tuincentrabezoekers meer impulsief shoppen en niet per se wachten tot het weekend. Woonwinkels zijn vergelijkbaar met de doe-het-zelf branche, met een aandeel van 54% voor de weekenden in periode 9. Ook hier geldt dat consumenten vooral in hun vrije tijd meubels en woonaccessoires uitzoeken.

Dit is een fragment uit een uitgebreide marktmonitor van Hiiper met consumentenbestedingen in dhz-retail en tuincentra.

We maken onze artikelen met veel aandacht. Zie je toch ergens iets dat niet klopt? Meld het dan via redactie@mixpress.nl

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee