
Zo'n 55% van doe-het-zelf omzet wordt in drie weekenddagen behaald, tuincentra kennen een meer gelijkmatige verdeling van de omzet over de week.
Voor elk van de drie branches geldt dat het weekend zoals verwacht het deel van de week is waarop het gros van de omzet gescoord moet worden. De mate van de verschillen met doordeweekse dagen verschilt echter wel per branche.
Het grootste belang van weekenddagen ligt binnen de doe-het-zelf branche: maar liefst 55% van de omzet in periode 9 wordt opgehaald op de drie weekenddagen (vrijdag, zaterdag en zondag). Dit onderstreept het recreatieve karakter van klussen, waarbij consumenten vooral in hun vrije tijd projecten oppakken.
Tuincentra zien daarentegen de grootste spreiding van de omzet, waar er in het weekend maar 1% meer omzet opgehaald wordt versus de doordeweekse dagen. Deze gelijkmatige verdeling suggereert dat tuincentrabezoekers meer impulsief shoppen en niet per se wachten tot het weekend. Woonwinkels zijn vergelijkbaar met de doe-het-zelf branche, met een aandeel van 54% voor de weekenden in periode 9. Ook hier geldt dat consumenten vooral in hun vrije tijd meubels en woonaccessoires uitzoeken.
Dit is een fragment uit een uitgebreide marktmonitor van Hiiper met consumentenbestedingen in dhz-retail en tuincentra.
We maken onze artikelen met veel aandacht. Zie je toch ergens iets dat niet klopt? Meld het dan via redactie@mixpress.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl