Goedkoope_Verfwinkel_Delft_MIX_2025-5_DSC_4091

Historische verfwinkel als levend museum zorgt voor dubbel gevoel

Het authentieke interieur van De Goedkoope Verfwinkel W. Verbeek jr. trekt veel aandacht van media en toeristen. Voor de eigenaren is dit een zegen en een vloek tegelijk.

"Leuk om in de blaadjes te staan, maar daar kun je niet van leven", zegt Michel nuchter. "Na al die jaren zijn we het soms wel eens zat. Zeker toeristen die in de winkel komen, daar zijn we wel klaar mee. Chinezen die binnenkomen zonder iets te zeggen, die gedragen zich gewoon niet netjes. Of neem Open Monumentendag, dan staat de hele winkel vol en worden onze klanten weggedrukt."

Toch zien de broers het nut van hun historische uitstraling. "Onze winkel is uniek. Onze winkel is marketing. We hebben nooit overwogen om te gaan moderniseren. Er staat bovendien in een contract dat we niks mogen aanpassen", legt Walter uit. "Als we zouden veranderen, dan kunnen we wel sluiten."

Het spanningsveld tussen authenticiteit en commercie blijft een uitdaging. De winkel fungeert als bezienswaardigheid, maar de broers willen vooral een functionerende vakwinkel zijn waar klanten terecht kunnen voor advies en kwaliteitsproducten.

Dit is een fragment uit een uitgebreid interview met Walter en Michel Kouwenhoven van De Goedkoope Verfwinkel W. Verbeek jr.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee