bauhaus-vlaggetjes_0.jpg

Bauhaus claimt: 'een 'paar-keer-paar-keer' meer dan de markt'

De bouwmarktketen boekt in 2025 explosieve groei door focus op marktaandeel. "We groeien in volume echt waanzinnig", aldus directeur Markus Pieters.

Bauhaus mag geen exacte cijfers noemen, maar directeur Markus Pieters kan wel aangeven dat de groei torenhoog is. Wanneer hij zegt dat Bauhaus "een paar keer harder groeit dan de markt" en de vraag krijgt of dat twee keer is, lacht hij: "Dan een paar-keer-een-paar-keer." Vier keer harder dan de markt dus? "Dat komt wel in de buurt, ja."

Die groei is geen grootspraak, benadrukt Pieters. "Onze leveranciers hebben inzicht in de volumes die wij kopen en kunnen dat wel bevestigen. We groeien in volume echt waanzinnig. Misschien hebben we wel een licht dalende gemiddelde besteding, maar als we groeien in nieuwe kopende klanten, hebben we dus toch een flinke aanwas in volume. Zowel in b2c als in b2b."

Concurrenten lijden pijn

Die explosieve groei roept vragen op over de concurrentie. "Als je die groei van Hornbach ziet en nu die van ons hoort, weet je dat er in de markt iemand aan het verliezen is", constateert Pieters. Hij meet zich graag met Hornbach: "We doen het op dit moment qua groei zelfs beter dan zij. Als jij weet wat een gemiddelde Hornbach omzet, zit je ook ongeveer op een gemiddelde Bauhaus-omzet. Ik kan niet anders zeggen."

Het geheim zit in de focus op marktaandeel. "Iedereen kijkt hier naar dat ene grote doel: marktaandeel. En alles wat daar niet toe bijdraagt, daar moet je niet druk mee zijn", legt Pieters uit. "Als mijn baas in Duitsland zegt dat we een iets te lage marge hebben, kan ik morgen de prijs 3% omhoog doen. Maar dan moet 'ie wel accepteren dat we minder kopende klanten gaan hebben. Vooralsnog zetten we juist in op marktaandeel."

Dit is een fragment uit een uitgebreid interview met Markus Pieters, directeur van Bauhaus Nederland.

MIX rekent mee

Als MIX eens rekent met de paar-keer-een-paar-keer van Markus Pieters, beginnen we met de Bauhaus-omzet die we publiceerden voor het jaar 2022. Die schatten we toen op € 100 mln voor vier winkels. Als we vergelijken met Hornbach, rekenen we met een marktaandeel van 30% op het totaal van GfK’s DIY Recap (€ 4,018 mrd). Dat maakt € 1,3 mrd omzet voor 19 winkels, inclusief 1x Hornbach Vloeren en de Hornbach-webshop (stel 14% van de omzet). Per winkel kom je dan grosso modo op € 59 mln (€ 1,3 mrd –/– 14%)/19). Als iedere Bauhaus ook zoveel omzet – volgens Pieters – zou Bauhaus daarmee op € 235 mln omzet komen.

En da’s wel heel veel, als je ziet dat de totale markt volgens GfK’s DIY Recap in 2023 met 3,4% groeide en in 2024 met 2,6%. Zelfs als daar in het eerste halfjaar van 2025 4x zoveel groei als de markt op volgt (3,9%).

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee