BAUHAUS_gevel.jpg

Inkoop in de lead bij Bauhaus: "Inkopers weten wat goed is"

Bauhaus heeft marketing en inkoop scherp op elkaar afgestemd. "Marketing gaat dus alles verkopen wat inkopers kunnen inkopen", aldus Markus Pieters.

Voor Bauhaus-directeur Markus Pieters is de samenwerking tussen inkoop en marketing cruciaal voor het succes. "Het samenspel tussen inkoop en marketing is heel belangrijk. De inkoper tuin is bij ons bijvoorbeeld verantwoordelijk voor tuin. Hij weet wanneer in tuin welk assortimentsonderdeel relevant is. In de voorbereiding, in de zomerbeleving, in de terrasbeleving, in de barbecuebeleving, in de najaarsopruimbeleving."

Die kennis van de inkopers is de basis voor alle marketingactiviteiten. "Dan gaat marketing dus alles verkopen wat inkopers kunnen inkopen. Omdat die inkopers weten wat goed is", legt Pieters uit. Elke maandagochtend heeft de marketingafdeling campagneoverleg samen met de inkopers.

Focus op verschillende KPI's

Marketing en inkoop worden wel op verschillende resultaten afgerekend. "Kopende klanten zijn bij Bauhaus de 'leading KPI' voor marketing. Niks anders. Zij worden niet afgerekend op omzet, niet op gemiddelde besteding, alleen op kopende klanten. En als ze die halen, hebben ze feest."

Voor inkopers gelden andere meetpunten. "Voor inkopers is de leidende indicator besteding keer prijs en in mindere mate marge. Vooral omzet uiteindelijk", aldus Pieters. Ook beschikbaarheid is een KPI voor de Bauhaus-inkopers. "Zeker. De klant die komt, is geactiveerd door marketing. Dan komt hij hier, dan moet zijn beleving goed zijn."

De organisatie op het servicecentrum in Bunnik blijft lean met 26 medewerkers. "'Listen' is geen probleem, dat gebeurt hartstikke snel. Met het team en onze vier winkels kunnen wij bijvoorbeeld nieuw assortiment binnen vier weken in de winkels hebben. Als het moet zelfs in twee."

Dit is een fragment uit een uitgebreid interview met Markus Pieters, directeur van Bauhaus Nederland.

We maken onze artikelen met veel aandacht. Zie je toch ergens iets dat niet klopt? Meld het dan via redactie@mixpress.nl

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee