De omzetmonitor van GfK liet over 2015 een groei van 2,5 procent zien. “Sinds tijden weer een keer groei voor de doe-het-zelfmarkt. Dat is een positieve ontwikkeling, die ook in 2016 zal doorzetten”, aldus Berry van Oosterhout, één van de sprekers tijdens de Nationale DHZ Sessie. Hoe groot die groei gaat zijn, ligt volgens Van Oosterhout voor een belangrijk deel aan de branche zelf.

Aan de hand van branchecijfers schetste Van Oosterhout de kansen en bedreigingen voor 2016. GfK voorspelt een groei van wederom 2,5 procent dit jaar. “Dat percentage kan hoger uitvallen, maar dan moet de sector wel een aantal zaken oppakken en omarmen.”

Van Oosterhout schotelde de aanwezigen een aantal ingrediënten voor die het mogelijk moeten maken om de groei groter de laten zijn dan de geprognotiseerde 2,5 procent. “Toegevoegde waarde is daarin een heel belangrijke. Zorg ervoor dat de klant in jouw winkel wil komen omdat hij daar iets krijgt wat ie elders, bijvoorbeeld online, niet vindt. Maak jezelf onmisbaar voor de klant door meer te bieden dan alleen een product. Breng weer kleur in het leven van de doe-het-zelver.”