Hoe bereik je 4 miljoen mensen per maand tegen zo goed als geen marketingbudget? Via Facebook. “Een kwart van alle Nederlanders ziet ons iedere maand en het kost ons niets”, zegt Dorette Bos, social media manager van Van Neerbos Bouwmarkten. Zij was een van de sprekers tijdens de Nationale DHZ Sessie en gaf een kijkje in de ‘social media-keuken’ van de 157 bouwmarkten van deze organisatie.

Centraal aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Reeuwijk kunnen de aangesloten bouwmarkten lokaal hun fans bereiken en informeren via Facebook. Bos: “Zo’n operatie gaat niet zonder een duidelijke structuur en heldere afspraken over wat wel en wat niet mag. Maar met die kaders in de hand zie je dat de lokale ondernemers heel goed om kunnen gaan met de vrijheid die ze binnen die kaders hebben. De winkels kunnen echt een relatie opbouwen met klanten en volgers, vergelijkbaar met de relatie die de klant vroeger ook met de winkelier had. Toen alleen op de winkelvloer, nu nog steeds op de winkelvloer, maar ook online.”

Belangrijk hierbij is het tot stand brengen van een relatie, zegt Bos. “Het gaat niet om likes, het gaat om fans. Die zijn bereid naar je winkel te komen. Het draait allemaal om de gunfactor. Die kun je via social media versterken.”