De Bitse vakpers analyseert dagelijks de prijzen in dhz-retail. Hun conclusie: het gaat om de perceptie, niet om de laagste prijs. Logisch?

Insight DIY volgt dagelijks de prijzen, promoties en de beschikbaarheid van meer dan 250.000 dhz-producten bij 20 retailers. Een van de metingen is de iPaint30, een boodschappenmandje van 30 van de best verkopende, direct vergelijkbaar decoratie-producten uit het assortiment van B & Q, Homebase, Wickes en Wilkinson.
Wilko kwam de week voor Pasen naar buiten als de laagste prijs-aanbieder met een totale waarde van £ 262,15,. Daarbij zijn 23 van de 30 producten bij Wilko goedkoper dan bij ieder ander. Tweede is B&Q, meer dan 15% duurder voor £ 302,48, Wickes is de derde met £ 329,08, een dikke 25% meer en in de achterhoede volgt Homebase voor £ 347,98. Dat is maar liefst 33% duurder dan Wilko.

Goedkoopste, maar niemand weet het
Het probleem van Wiko volgens de Britse branchekenners: Niemand kent Wiko en niemand zal Wiko kiezen boven B&Q, Wickes of Homebase als aankoopadres voor verf. Een andere analyse leerde dat Amazon tot 2,5 miljoen specifieke prijzen per dag verandert. Prijzen van sommige individuele lijnen veranderen zo tot wel 8 tot 10 keer per dag. Amazon streeft er naar de snelste volger te zijn van de prijsleider. De realiteit is dat ze de prijzen enkel wijzigen op 5 tot 10% van hun assortiment. De 5 tot 10% van de producten die goed zijn voor 30% en 50% van de omzet maar voor ongeveer 50% van de online zoekopdrachten. Op iedere online zoektocht komt Amazon dus als zeer competitief uit de bus. Ziedaar het verschil met Wiko.

Ook in Nederland beheersen de pure players het spel van de prijsperceptie. Prijsonderzoek van de Consumentenbond wees uit dat Bol.com voor een mandje tuinartikelen zomaar 25% meer vraagt.