Intergamma meldt een verdubbeling van de online omzet in 2015. Hoeveel die omzet precies is, geeft het concern niet prijs. MIX heeft echter gegevens in handen die een inschatting mogelijk maken.

Intergamma zag in 2015 de verkoop via internet verdubbelen in vergelijking met een jaar eerder. Er werden vooral veel tuinmeubelen via internet besteld. Niet alleen werden er meer producten online verkocht, Om hoeveel omzet het gaat, wil Intergamma niet kwijt. In een vertrouwelijke presentatie van september 2014, staat te lezen dat de webshop tot en met augustus 2014 € 3,3 mln omzette. Ook blijkt daaruit dat toen het aantal orders groeide, de gemiddelde orderwaarde daalde, maar het aantal producten per aankoop hoog bleef op 5.

Traffic

Klanten maken ook steeds meer gebruik van de online vraagbaak ‘DatVraagIk’. Daar kunnen klanten direct chatten met bouwmarktmedewerkers. Dit leidde ertoe dat meer klanten de bouwmarkten van Gamma wisten te vinden. Een andere bron van traffic zijn de Post NL pakketpunten bij Gamma en Karwei. Klanten kunnen bij alle winkels van Gamma en Karwei hun pakketjes van bijvoorbeeld webwinkels laten bezorgen om deze daar af te halen of te retourneren. Dat gebeurde vorig jaar met 1,3 mln pakketten.

Cross channel-strategie

Ook is Intergamma begonnen met speciale bestelzuilen in de bouwmarkten. Hier kunnen klanten het hele assortiment van Gamma en Karwei vinden, producten bestellen en laten thuisbezorgen of in de winkel, of daar ophalen. Intergamma geeft met deze innovaties steeds meer vorm aan zijn cross channel-strategie, waarbij alle verkoopkanalen naadloos in elkaar overlopen. Voor de doe-het-zelf-markt is internetverkoop een redelijk onontgonnen terrein. Dat heeft vooral met de productentypen te maken zoals verf en bouwmaterialen. Klanten komen naar de winkel toe om zich hierover te laten adviseren of het wordt op maat gemaakt.
Klanten gebruiken bovendien steeds vaker de mogelijkheid om via de webshop of de nieuwe app bestelde artikelen op te halen in een winkel van Gamma of Karwei. Intergamma gelooft in een sterke combinatie tussen winkelbeleving en e-commerce. Veel klanten die nu laminaat of een tuinset laten thuisbezorgen, hebben deze artikelen eerst bekeken in de winkel.

Uit de jaarcijfers blijkt verder dat Intergamma met de markt meegroeit en dat Intergamma de komende jaren € 100 mln investeert in winkelformules.