Intergamma is begonnen met de herijking van haar strategie voor de jaren 2016-2020. De komende jaren gaat de moeder van Gamma en Karwei meer dan €100 miljoen investeren in de positionering van de winkelformules, e-commerce en het assortiment. Die miljoenen komen (deels) uit besparingen op de Supply Chain.

In 2015 hebben de formules Gamma en Karwei de winkelbeleving en het assortiment verder verbeterd, aldus een persbericht bij de presentatie van de jaarcijfers. De bouwmarkten van Gamma richten zich meer op bouwmaterialen, terwijl Karwei zich meer richt op de decoratieve markt. Vorig jaar zijn tien bouwmarkten volledig gerestyled. Bovendien steeg de vraag naar de installatieservice van Gamma voor bijvoorbeeld het plaatsen van deuren, dakramen en schuttingen. Ook het assortiment raamdecoratie, auto- en fiets is in alle Gamma-bouwmarkten toegevoegd of uitgebreid. De bouwmarkten van Karwei hebben vorig jaar een breder assortiment van VT-wonen gekregen.

Compact: naar tevredenheid

De stadswinkel Gamma Compact in de binnenstad van Amsterdam presteert naar tevredenheid. Intergamma overweegt om dit concept verder uit te breiden. In Nederland deden de bouwmarkten het beter dan de winkels in België. Dit kwam voornamelijk omdat de economie in België verder verslechterde. Het gezamenlijke marktaandeel van de formules van Intergamma is gelijk gebleven. Intergamma verwacht dat in 2016 70% van de totale goederenstroom via het eigen logistieke netwerk zal verlopen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2012, wat leidde tot meer efficiency en een positief effect op het milieu. Voormalig directeur Centrale Inkoop en Supply Chain Rob Klifman legde al eerder in MIX uit dat Intergamma de miljoenen die ze in de formules investeert, verdient in de Supply Chain.

Uit de jaarcijfers bleek verder dat Intergamma met de markt meegroeit en dat Intergamma de online omzet verdubbelde.