Een stevige groei van online-omzet en een betere inkooppositie dreven het bedrijfsresultaat van Intergamma in 2017. Dat groeide met 9% tot € 131 mln.
De omzet van Intergamma steeg met 1,4% tot € 1.693 mln, aldus ceo Harm Jan Stoter in de Financiële Telegraaf van vandaag.
De nieuwe Focus-winkels van Gamma en de nieuwe Q-Karwei's presteren volgens hem boven verwachting en de online-omzet van Gamma en Karwei groeide met meer dan 50%. Online draagt zelfs bij aan de winstgroei, meldt Stoter.
Intergamma-ceo Harm Jan Stoter is tevreden met het resultaat, zeker gezien de afleiding die Intergamma had – en heeft – in de verwikkelingen met Bourrelier Group rond Operatie Guinness. Dat is de overname van de 156 Gamma- en Karwei-winkels van CRH-dochter Van Neerbos Bouwmarkten (VNB). Franchisenemer (75 winkels) en aandeelhouder (3,4%) Bourrelier Group is daar fel tegen gekant en sleepte Intergamma voor de rechter en dropte vorige week een bom om vermeende inhouding van inkoopbonussen.
Intergama bezit zelf 9 winkels van de 389 in Nederland en België. Na de overname van de winkels van VNB wil Intergamma een structuurwijziging doorvoeren. De organogrammen van Intergamma's nieuwe structuur publiceerde MIX al eerder.
Saillant perspectief rond de jaarcijfers van Intergamma: in heel 2017 deden de bouwmarkten het volgens GfK gemiddeld beter dan Intergamma (+5,5%). GfK's Berry van Oosterhout waarschuwde op MIX' Nationale DHZ Sessie al dat die groei grotendeels voor rekening kwam van een stuk of 70 heel grote bouwmarkten en online spelers terwijl de rest van de bouwmarkten rond het nulpunt balanceerde.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl