Ondernemerschap van de club, de aandacht voor het assortiment in de breedte, de online marketing, de kennisdeling en lokale ondersteuning. Dat zijn de kenmerken die voor Thuisin-ondernemers aanleiding zijn geweest om te kiezen voor deze franchiseorganisatie. Tijdens een geanimeerd rondetafelgesprek met vier van hen delen ze hun visie op ondernemen en de toekomst. “Thuisin is een club met energie!”

Gastvrouw Heddy van Dijk ontvangt deze middag drie collega-ondernemers in haar winkel in Veenendaal. Thuisin Van Dijk ligt centraal op een bedrijventerrein met om zich heen vooral andere woonretailers en bouwmarkten. Yvonne van de Loo van Thuisin De Kleurenkamer in Best, Jack van der Woude van Thuisin Van der Woude in Doetinchem en Ton Epema van Thuisin Ernis Oss zijn te gast. Samen gaan ze in gesprek over hun ondernemerschap, hun winkel en de samenwerking met hun Thuisin-organisatie.

Goed onderling contact
De sfeer aan tafel is meteen ontspannen. De ondernemers zijn geen onbekenden van elkaar en ontmoeten elkaar vaker. “Een kenmerk van Thuisin waar ondernemers onderling goed contact hebben”, zegt Heddy (58). Zij verhuisde met haar familiebedrijf (anno jaren ’30) naar de huidige winkel van 1.200 m2 op de woonboulevard. “Een perfecte plek. Zeker ook met  de grote buren om ons heen.” Ook Jack van der Woude (44) zit met zijn winkel (1.000 m2) op een bedrijventerrein precies tussen de Praxis en de Gamma. “Dat zijn perfecte buren omdat ze veel mensen trekken.”

‘Thuisin is warm bad’
De twee andere ondernemers doen het zonder de extra traffic van naburige bouwmarkten. “Wij zitten op een sololocatie. We hebben een goede naam in Oss en omgeving opgebouwd, dus weten klanten ons wel te vinden”, zegt Ton Epema (59).
Yvonne van de Loo (52) is met haar Kleurenkamer in Best sinds twee jaar aangesloten bij Thuisin. Zij is al veertien jaar ondernemer, met De Kleurenkamer aan de rand van het centrum van Best. “Ik dacht dat ik niet zo’n clubmens was, maar dit is echt een warm bad.” Dat begon voor haar alleen al met verrassend lage inkoopprijzen – “echt niet normaal, dat verschil” – en krijgt vervolg met de marketing en dienstverlening van de organisatie met onderlinge collegialiteit als bonus.

Groeicijfers
Het gaat goed met deze ondernemers, in alle segmenten en productgroepen van hun woonwinkels. Verdubbelingen van omzetten en uitbreiding van assortimenten zijn aan de orde van de dag voor hun Thuisin-winkels. “We zullen moeten blijven sturen, waar nodig ons assortiment wijzigen en tijdig moeten blijven inspelen op snel veranderende marktwerkingen”, zegt Jack. “Als we dat doen, hebben we een mooie toekomst.”
Heddy is voorzichtig. “Voorheen zat ik bij een andere club. En toen de crisis kwam, hebben we een flinke opdonder gehad en krimp ervaren. Dat heeft me wel wat onzekerder gemaakt”, erkent ze. “Sinds de overstap naar Thuisin groeide mijn omzet onmiddellijk.”

9+-ervaring
Thuisin profileert de winkels online met de 9+ervaring en die maken allevier de ondernemers op de winkelvloer graag waar. Zij zien Thuisins winkelaanpak, de aandacht voor alle relevante productgroepen, het verlaten van de actiefolders, de online marketing-
aanpak en de algehele ondersteuning op ondernemerschap werken. Het enige knelpunt waar twee van de vier mee kampen, is dat van de montage. “We worden het amper de ‘baas’”, zegt Heddy. Ook Yvonne krijgt het soms lastig gepland. “Simpelweg omdat we te weinig goede monteurs en stoffeerders kunnen vinden.” Ton en Jack zien dat ietsje anders. Ton. “Ik zeg altijd: alles kan, maar er zijn wel beperkingen. Als je realistisch met je klanten bespreekt wat mogelijk is, kom je er samen wel uit.”

Betaalde montage
Als we vervolgens vragen naar de focus op omzet en vooral op marge en doorberekening van montage, blijkt iedereen dit wel te doen. Al verschilt de manier waarop: “Ik deed dat eerder op basis van uren, maar dat leverde me te vaak discussie op. Nu hanteer ik een stuksprijs per product. Helder en het wordt zonder gemor geaccepteerd”, zegt Yvonne. Jack biedt zijn producten inclusief montage. “Wij nemen het dus in de prijs mee, maar specificeren het niet.” Heddy twijfelt soms. “Ik durf niet altijd, maar je merkt dat de consument wel bereid is te betalen voor fatsoenlijke prijzen.”

Wel of geen verf
De ondernemers hebben de afgelopen jaren een terugloop gezien in het aandeel verf. Toch kunnen ze zich geen winkel zonder verf voorstellen. “Wij zijn een woonwinkel mét verf en dat is een bewuste keuze”, zegt Yvonne. “Door mooie acties met de A-merken, trekken we toch mensen naar ons toe. Zo heb ik veel meer jeugd in de winkel gekregen die voor een actie komen en niet alleen met de verf, maar ook met een rol behang van ruim € 100 de winkel verlaten.”
Ook de anderen willen niet zonder verf. Jack: “Je kunt het op prijsniveau niet winnen, vooral niet van de webshops. Die tijd komt echt niet meer terug.” En: “Als je met aanbiedingen klanten naar de winkel kunt trekken, kun je wel je overige woonassortiment verkopen. Die doelgroep is toch bezig met een verhuizing of verbouwing”, zegt Ton. Heddy is stellig: “Ik wil, durf en kan niet zonder verf.” Allevier prijzen ze Thuisin trouwens voor de aandacht die de organisatie geeft aan productgroepen als vloeren, raamdecoratie, buitenzonwering, gordijnen en behang. Het complete plaatje.

Kennis is macht
Kwaliteit en kennis van de medewerkers is essentieel, daarvan is het viertal zich terdege bewust. Daarom wordt doorgaans veel geïnvesteerd in verkoop- en productopleidingen en cursussen. Yvonne vraagt haar medewerkers minimaal twee uur per maand een bijscholing of productcursus te volgen. “Kennis is macht, zo simpel is het.”
Ook vanuit Thuisin worden veel trainingen en opleidingen gefaciliteerd waar de ondernemers baat bij hebben. “Gericht op de praktijk in de winkel. Echt opleidingen waar je als retailer met je personeel wijzer van wordt en dingen leert die je de volgende dag al kunt inzetten op de winkelvloer. Dat was voor mij ook een belangrijk element bij de keuze voor Thuisin”, zegt Heddy, die Thuisin omschrijft als ‘een club met energie’.

Traffic in winkel
Welke rol speelt Thuisin verder in het succes van de aangesloten winkels? “Een grote”, zo meent Yvonne. “Voor mij persoonlijk is Thuisin heel belangrijk. Ik heb behoefte aan een klankbord van ondernemers en dat is Thuisin echt. Je merkt dat Thuisin geleid wordt door ondernemers en niet door bestuurders. Dat zorgt voor dynamiek en voor ondersteuning waar je echt iets aan hebt.”
Heddy: “Je merkt dat hier mensen de kar trekken die geen eigen winkel hebben en de volle aandacht op de organisatie en op onze winkels richten.”
Ook Jack en Ton profiteren volop van Thuisin. “Veel aandacht voor kennisuitwisseling. Door scholing, maar ook door veel momenten waarop je collega-ondernemers ontmoet. Zoals de studiereis naar Lissabon van vorig jaar en die naar Berlijn van binnenkort. Thuisin maakt die uitwisseling mogelijk en het zorgt voor een onderlinge band met andere ondernemers”, zegt Ton.

IJzersterke marketing
Een andere grote kracht van Thuisin is de online marketing. Thuisin-winkels zijn geen kortingwinkels. Ondernemers geven dus ook geen actiefolders uit. Het zijn winkels met een hoogwaardige uitstraling en producten van kwaliteit en dat straalt de club uit in de online marketing.
Thuisin loopt op dat gebied voorop als premium partner van Google en ziet investeringen in zoekwoordmarketing één op één terug in de traffic op de winkelvloer. “Die marketing is echt ijzersterk”, zegt Jack. “Toen wij onlangs met buitenzonwering startten, heb ik met een kleine investering in Google Adwords heel snel een enorme lokale vindbaarheid gecreëerd. Dat leverde me zoveel traffic op dat ik inmiddels al ruim tachtig zonweringen heb verkocht.”

Profit first
Voor ondernemers geldt over het algemeen dat hun winkel hun leven is. Maar hoe zorg je als ondernemer ook goed voor jezelf en hoe beloon je jezelf? Thuisin biedt ondernemers op dat vlak begeleiding aan van Profit First.
Yvonne bracht dat principe na de eerste training meteen in de praktijk. “Ik reserveer nu iedere week een klein percentage van onze netto-omzet voor mezelf, daarvan ga ik binnenkort naar Thailand.” Heddy gunt zichzelf bewust meer privé-tijd: “Een oppasdag bij mijn kleinkind is voor mij de beloning.” Ook de andere twee hechten waarde aan ‘een mooie winkel’ en ‘een succesvol team’ en halen daar hun voldoening uit. “Financieel gezien gaat het goed genoeg om te kunnen zeggen dat we voldoende overhouden en het goed hebben”, aldus Ton.ht van Thuisin is de online marketing. Thuisin-winkels zijn geen kortingwinkels. Ondernemers geven dus ook geen actiefolders uit. Het zijn winkels met een hoogwaardige uitstraling en producten van kwaliteit en dat straalt de club uit in de online marketing.
Thuisin loopt op dat gebied voorop als premium partner van Google en ziet investeringen in zoekwoordmarketing één op één terug in de traffic op de winkelvloer. “Die marketing is echt ijzersterk”, zegt Jack. “Toen wij onlangs met buitenzonwering startten, heb ik met een kleine investering in Google Adwords heel snel een enorme lokale vindbaarheid gecreëerd. Dat leverde me zoveel traffic op dat ik inmiddels al ruim tachtig zonweringen heb verkocht.”