In de categorie DHZ en Tuin groeide de online omzet in 2020 van € 1,248 mrd naar € 2,175 mrd. De online omzet steeg met 74%, het aantal aankopen met 80%.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Overall: +43% bestedingen

“In 2020 stegen de online bestedingen aan producten 'overall' met 43% en het aantal online aankopen met 41%. Hiermee werden de grote klappen die onder andere de reis- en vrijetijdsbranches kregen nog enigszins gecompenseerd; door de coronabeperkingen zag de dienstensector de online bestedingen met 39% afnemen en het aantal online aankopen met 37%. 

DHZ en Tuin: +74%

Door de verschillende restricties vanuit de overheid hebben consumenten meer tijd thuis doorgebracht en konden zij minder uitstapjes maken. Dat zien we terug in een ongekende groei in de online uitgaven binnen Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%). Binnen deze categorieën is de online penetratie flink gestegen wat inhoudt dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. Overigens zien we dat vrijwel alle productcategorieën sterke groeicijfers laten zien.

Top 5 Branches op basis van groei

Online bestedingen

  • +83% Home & Living
  • +74% DIY/Garden
  • +62% Sport & Recreatie
  • +58% Food/Nearfood
  • +56% IT

Online aankopen

  • +96% Sport & Recreatie
  • +85% Home & Living
  • +80% DIY/Garden
  • +48% Huishoudelijke Elektronica
  • +47% Food/Nearfood

Verdeling naar devices

Online bestedingen

  • Laptop: 41%
  • Desktop: 25%
  • Smartphone: 19%
  • Tablet: 13%

Online aankopen

  • Laptop: 35%
  • Smartphone: 25%
  • Desktop: 24%
  • Tablet: 14%