Als klassieke retailer vraag je je af hoe ze dat doen bij Veneta: 'Meetgarantie' en '100% tevredenheidsgarantie'. Consumenten lopen geen enkel risico. Maar hoe zorgt Veneta dat de kosten niet de pan uit rijzen bij zulke hoge servicegraad.
Marketingmanager Harry Straten over Veneta's meetgarantie: “Klanten lopen werkelijk geen enkel risico. Bij iedere concurrent heb je ‘gewoon pech’ als je niet goed hebt gemeten. Maar wij merken uit onze data dat klanten die zelf meten heel nauwkeurig zijn en heel precies meten. Ze maken in ieder geval nooit expres een fout en we zien in de data amper verschillen met onze meetservice. Die maken ook wel eens een foutje in de snelheid.” En dan is er ook nog een 100% tevredenheidsgarantie? “Zeker. Als de kleur je niet bevalt, krijg je ook gewoon een nieuw product.”
De gevestigde retail-orde zal de wenkbrauwen fronsen bij die service en garantie. Zijn de calculators, inmeet-tools en product-presentaties dan zo goed? Van Breugel: “Cruyff zei altijd: ‘simpel is het moeilijkst’ en zo doen wij het echt. We werken o.a. met gedetailleerde meet-instructies en video-filmpjes en reduceren daarmee de foutkansen enorm.”
Veneta moet wel van A-to-Z een geoliede machine zijn om dit soort dingen soepel te laten verlopen en rendabel te laten zijn. Straten: “We kijken heel precies naar alle details en proberen alle foutjes te vermijden. Zo bespreken we meteen een alternatief met fabrikanten als we merken dat consumenten het product beschadigen als ze de doos opensnijden. En zo zijn we in alle processen voortdurend aan het finetunen.”
Van Breugel: “Maar het begint bij de webshop. Daar moet voor de consument alles meteen 100% duidelijk zijn. Dat ís het, en toch werken we nu aan een heel nieuwe versie die nog beter is. Ten tweede is Veneta heel data-gedreven. Ik heb al bij veel verschillende bedrijven gewerkt die zéggen dat ze op basis van data opereren, maar hier ís het écht zo. Wij werken met Power-BI op een detailniveau dat indrukwekkend is. Als er iets verkeerd gaat, kunnen we meteen zien wat er aan de hand is en daarop schakelen. Als we bijvoorbeeld de marge op een bepaald product zien dalen wegens bovengemiddeld veel claims op klanttevredenheid, schakelen we meteen. Retail is detail en dat spel spelen we hier. Als je niet de mentaliteit hebt om zo gedetailleerd te kijken, kun je nooit doen wat we hier doen.”
Dit is een fragment uit een uitgebreid Veneta-interview in MIX.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl