In navolging van de professional maakt ook de particuliere gebruiker nu steeds vaker de keuze voor accugereedschap. Bij die afweging spelen niettemin ook factoren als gebruiksfrequentie en eerste aankoopdrempel: voor wie drie gaatjes per jaar boort, is een snoerloos alternatief niet meteen een logisch alternatief. Verder wordt opgemerkt dat consumenten niet per se online hun heil zoeken; er bestaat toch de behoefte om een nieuw stuk gereedschap voor aankoop te kunnen ervaren.
“De consument die aan het klussen slaat, of dat nu de ervaren doe-het-zelver is of iemand die net een eerste huis heeft gekocht, staat voor veel keuzes als het gaat om elektrisch gereedschap. Wat we vaak zien, is dat er een groot verschil is tussen de hobbyist en de beginnende klusser. Die eerste groep is zich bewust van de waarde van goed gereedschap en kiest vaak voor kwaliteit. De beginnende klusser neigt echter naar het lagere segment, simpelweg omdat de aanschafprijs lager ligt. Is dat slecht gereedschap? Niet per se, maar het gaat vaak korter mee waardoor goedkoop juist duurkoop wordt. Veel gereedschap uit het lagere segment wordt voor een paar maanden gebruikt en belandt daarna in de kast. Dat is prima als je een boormachine maar een paar keer per jaar nodig hebt, maar wanneer je het met enige regelmaat gaat gebruiken, werkt het veel minder efficiënt.
Het grootste probleem zie je bij mensen die niet de juiste tools hebben voor de klus die ze willen uitvoeren. Een goed voorbeeld is iemand die een klopboor van €200 koopt, zonder te weten dat hij beter een boorhamer had kunnen nemen voor het boren in beton. Het resultaat? Je bent twee keer zo lang bezig en loopt risico op verwondingen door verkeerd gebruik. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt deels bij de consument, maar er is ook een taak voor de industrie om betere voorlichting te geven. Veel mensen proberen zich tegenwoordig goed voor te bereiden door online informatie te zoeken. Bijvoorbeeld op YouTube, waar tegenwoordig steeds betere informatie te vinden is.
Je ziet dat consumenten zich steeds vaker verdiepen in hun aankopen voordat ze naar de winkel gaan. Zeker voor grotere investeringen wordt vaak online research gedaan. Toch blijkt het verschil tussen de instapmodellen en professionele modellen soms lastig te overzien. Een prijsverschil van een paar honderd euro tussen een eenvoudige boormachine en een professionele variant is fors, en voor veel doe-het-zelvers komt de prijs om de hoek kijken zodra ze op de winkelvloer staan. Toch moeten ze zich afvragen of de besparing op de korte termijn opweegt tegen het eventuele ongemak van minder efficiënt gereedschap dat ook nog eens veel minder lang meegaat.
In de dhz-sector is het net zo goed van belang als in de professionele gereedschapssector om kennis over elektrisch gereedschap op peil te houden. Dat komt je niet vanzelf aanwaaien, dat vraagt net zo goed om een inspanning.
Ik geef regelmatig trainingen aan medewerkers van onze dealers. Waar de tussenhandel vaak te maken heeft met een paar honderd toeleveranciers, zie je ook de uitdaging om de kennis op de winkelvloer up-to-date te houden. Hier proberen wij alle ondersteuning en hulp in aan te bieden om de kennisoverdracht naar de gebruiker zo volledig mogelijk te maken.
Wat je ook vaak ziet, is dat klanten door de bomen het bos niet meer zien. In een bouwmarkt staan bijvoorbeeld vijf accuboormachines van hetzelfde merk naast elkaar, maar de consument weet niet altijd goed wat de verschillen zijn. Veel doe-het-zelvers weten bijvoorbeeld niet of ze te maken hebben met gipsplaat, baksteen of beton, waardoor het lastig is om het juiste gereedschap te kiezen.
De industrie probeert te helpen door gebruiksvriendelijke informatie te geven. Je ziet steeds vaker dat fabrikanten werken met visuele ondersteuning in plaats van lange, geschreven handleidingen. Er wordt meer gewerkt met afbeeldingen en QR-codes die verwijzen naar instructievideo’s. Dit is vooral handig voor de consument, die vaak geen uitgebreide technische kennis heeft. Het maakt de drempel lager om het gereedschap op de juiste manier te gebruiken, en dat verkleint de kans op fouten en ongevallen.
Accugereedschap is een ander gebied waar we veel vooruitgang zien, en dat heeft vooral voordelen voor de doe-het-zelver. In de afgelopen jaren is accugereedschap steeds populairder geworden. Meer dan 50% van het gereedschap dat verkocht wordt, is op accu. En dat is logisch: als je een klus rond het huis hebt, is het vaak makkelijker om snel aan de slag te gaan met een accuboormachine dan eerst een verlengsnoer uit te rollen. Zeker als je alleen af en toe een klus uitvoert, biedt accugereedschap veel gemak.
Een ander belangrijk voordeel van accugereedschap voor de consument is dat je met een vast systeem werkt dat makkelijk uit te breiden is. Heb je eenmaal een goede accuboormachine, dan kun je dezelfde accu gebruiken voor een decoupeerzaag of een schroefmachine van hetzelfde merk.
Wat echter niet altijd bekend is bij consumenten, is dat accu’s beter werken als ze regelmatig gebruikt worden. Als je maar af en toe een klus hebt, en de accuboormachine slechts twee keer per jaar gebruikt, kan dat nadelig zijn voor de accu. Accu’s blijven namelijk alleen goed als ze regelmatig worden opgeladen en ontladen. Gelukkig zien we hier wel technologische verbeteringen, waardoor de accu’s steeds langer meegaan en minder snel leeglopen. Dit maakt accugereedschap steeds betrouwbaarder, zelfs als je het maar af en toe gebruikt.
De komende jaren zullen we waarschijnlijk nog meer innovaties zien op het gebied van accu-gereedschap. Steeds meer gereedschap dat vroeger alleen gesnoerd verkrijgbaar was, komt nu op de markt met een accu-optie. Het gemak voor de consument blijft groeien, en dat is iets wat iedereen die regelmatig klust, zal waarderen.”
“De doe-het-zelfmarkt maakt momenteel een verschuiving door van gesnoerd gereedschap naar accugereedschap. Die trends was al gaande, maar gaat zich nu versneld doorzetten. Ook consumenten kiezen steeds vaker voor accugereedschap. Dit is vooral te danken aan de professionele markt, die vooroploopt in het omarmen van deze technologie, maar ook aan het bredere aanbod en het vertrouwen dat een accu volstaat voor de te klaren klus. Zodra de professional een nieuwe innovatie accepteert, volgt de consument doorgaans snel. Waar de accuboormachine ooit de eerste stap was in de overgang naar accu, zien we nu dat bijna elk soort gereedschap in accuvorm beschikbaar is. Van schuurmachines tot slijpers, de accurevolutie is volop gaande.
Wij geloven dat binnen drie tot vijf jaar de consument alleen nog maar accugereedschap zal aantreffen, waarbij er wel het belang bestaat van uniforme accuplatformen. Veel merken claimen universele accuplatformen te bieden, maar uiteindelijk werken ze met verschillende voltages, wat voor verwarring zorgt. Bij Einhell hebben we gekozen voor één platform: ons Power X-Change platform, waarop meer dan 350 machines draaien, allemaal met dezelfde 18-volt accu. Mocht er meer uithoudingsvermogen nodig zijn, dan schalen we niet op naar een 36 voltaccu, maar naar twee 18 voltaccu’s. Dit geeft de consument de flexibiliteit om uit een breed assortiment powertools, gardentools en huishoudtools te kiezen zonder steeds in nieuwe accu’s te moeten investeren.
Deze verschuiving heeft ook gevolgen voor de assortimenten in de dhz-winkels. We zien dat retailers hun aanbod aanpassen met meer focus op accugereedschap. Gesnoerde boormachines zullen over enkele jaren een zeldzaamheid zijn. De uitdaging is om de consument te begeleiden bij de keuze voor een accuplatform. Nog te vaak zien we dat winkels te veel merken aanbieden. Het is beter om een breder assortiment aan te bieden dan meerdere keren hetzelfde assortiment. Zo willen we graag laten zien wat de voordelen zijn van een breed platform zoals Einhell’s Power X-Change, dat naast bouwgereedschap ook tuinmachines omvat. Zo kunnen consumenten kiezen voor één accuplatform, zonder steeds nieuwe sets te hoeven aanschaffen.”
“De consument is om. Dat durf ik toch wel te stellen. Er is volop belangstelling voor accugereedschap, hoewel we nog altijd deels een assortiment snoergereedschap voeren. Voor traditionele machines gaat het om een fifty-fifty verdeling, bijvoorbeeld als het gaat om een schroef- of schuurmachine. Bij zwaardere toepassingen, zoals een breekhamer en zeker bij zaagtafels, blijven snoeroplossingen in trek. De voortgang van de techniek is duidelijk aanjager, hetzelfde geldt voor het toenemend besef van de voordelen die accugereedschap oplevert. Het uitrollen van een katrol kan zelfs meer tijd kosten dan de klus zelf.
Wat wel een punt van zorg blijft: concurrentie met online verkopers. Zelfs al sta ik erbij, dan schromen klanten er zich niet voor om de online prijs op hun smartphone op te zoeken. Het prijsverschil kan oplopen tot soms wel vier tientjes. Daar kan ik helaas niet in mee gaan, dan kan ik de apparaten net zo goed gratis weggeven. Ook al maak je duidelijk dat je extra service biedt, dat je bij een reparatie snel reageert, er blijft altijd een groep mensen bestaan die per se willen gaan voor de laagste prijs.”
“Het is niet uitsluitend een onderscheid dat je moet maken tussen professional en particulier. Het is ook een onderscheid in frequentie in gebruik of voorkeur. Bij een particulier die enkele gaatjes per jaar boort, is het niet echt noodzakelijk om de voorkeur te geven aan een accumachine. Die kan prima uit de voeten met een snoerapparaat, ook omdat een boormachine op snoer misschien wel dertig jaar meegaat. Dat gaat een accu van een snoerloze machine nooit redden. De hobbel voor een particulier is ook de eerste aanschafprijs van een accuplatform. Heeft die deze eerste hobbel genomen, dan zijn de vervolgaankopen zeker wel aantrekkelijk. Verder maak ik een onderscheid in binnen- en buitenmachines: een grasmaaier op fossiele brandstoffen, waarbij de uitstoot ook de omgeving vervuilt, is niet meer van deze tijd. Dan zou ik sowieso liever kiezen voor een elektrisch alternatief, hoewel ik in het algemeen kan opmerken dat het niet mijn missie is om elektrische powertools te promoten: zeker in een kleinere winkel als deze is er meer marge-aantrekkelijk aanbod die ik juist wel graag promoot.”
“De belangstelling voor accugereedschap blijft nog altijd groeien, ook omdat het aanbod natuurlijk verder uitdijt. Het snoergereedschap wordt daarmee stukje bij beetje uitgefaseerd, afhankelijk van de technische vooruitgang. Waren het voorheen vooral de traditionele apparaten die de omslag naar accu maakten, zie je nu dat ook de zwaardere machines als accuvariant worden gekocht. Een deel van de klanten schrikt daar nog voor terug. Voor diegenen die nog koudwatervrees hebben en aarzelen tot aanschaf heb ik een groot blok beton beschikbaar: als ze niet willen geloven dat een boorhamer op accu net zo goed kan presteren nodig ik ze graag uit om zich daarop uit te leven. Het is ook wel zo: een deel van het accugereedschap verlangt ook ondersteuning van verkooppersoneel, wil je tot verkoopsucces komen. Het verkoopt zichzelf niet, vooral omdat een deel van de klanten het principe van een accuplatform niet eigen is. Willen ze een machine kopen, krijg ik de opmerking: ‘Daar zit helemaal geen accu bij’. Voor een deel van de klant moet je dat verder verduidelijken.
Wat ik verder opmerkelijk vind: de verkoop van multitools is eigenlijk grotendeels ingezakt. Waar dat aan ligt, zou ik niet weten. Misschien dat mensen nu meer fan zijn van het kopen van specifieke apparaten voor specifieke klussen?”
“Net als de vakman kiest ook de consument steeds vaker voor snoerloos gereedschap. Ook de particulier heeft het liefst constant stroom beschikbaar bij zijn klus. Wat in de jaren negentig begon met de accuboormachine is uitgegroeid tot een breed assortiment elektrisch gereedschap, waarbij ik wel merk dat de consument nog wat huiverig is om ook bij zwaarder materiaal te kiezen voor een accuvariant. Dan heb ik het bijvoorbeeld over een cirkelzaag of een haakse slijper. Die zijn er weliswaar, maar dan heb je ook direct van doen met een flink prijsverschil. Vaak gaat dat de consument net even te ver.
Verder merk ik dat de consument minder klustechnisch is dan voorheen. Een bovenfreesmachine of een invalzaag bijvoorbeeld, daar hoef je bij de jongere generatie nog amper bij aan te komen. Zulke semiprofessionele apparatuur wordt nog weinig gekocht, eigenlijk alleen door de wat oudere klussers met meer ervaring.
Wat betreft de concurrentie met online: de onstuimige groei is er wel een beetje uit. Los daarvan, ik krijg nog regelmatig te horen: ik kijk nog even verder. Oftewel, bedankt voor de toelichting, de aankoop doe ik bij Bol.com of Amazon. Natuurlijk probeer je telkens de voordelen van de fysieke verkoop te benadrukken, maar een deel van de klanten blijft stoïcijns gaan voor de laagste prijs. Hooguit een enkele keer ga ik daarin mee, uitsluitend wanneer het een trouwe klant betreft.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl