Bij Gardena ligt de focus op waterbesparing, energie-efficiëntie en duurzame gereedschappen. Dit sluit perfect aan bij de vraag naar milieuvriendelijke producten. Ook onderscheidt het herkenbare kwaliteitsmerk zich als marktleider met toegevoegde waarde. Niko Huysegoms: “De centrale vraag is wat nodig is om het onderhoud aan de tuin of een balkon op een makkelijke en plezierige manier te doen – het liefst duurzaam.”
“Met ons team van professionals denken we op de lange termijn. Dat doen we altijd in functie van de consument, vooral door goed naar hun wensen te luisteren”, zegt Niko Huysegoms, Managing Director BeNeLux Gardena. Een trend daarbij is dat tuinen veranderen, ze worden namelijk steeds kleiner. In Nederland is het gemiddelde oppervlak van een tuin 110 m2 en in België 550 m2. “Ondanks de afname van tuingrootte willen tuin- en groenliefhebbers het bewerken van hun tuin op een juiste en efficiënte manier kunnen doen.”
Volgens Huysegoms bestaat de doelgroep van Gardena vooral uit doe-het-zelvers die zelf de handen uit de mouwen steken. “Die willen we van jong tot oud bedienen voor slim en beter onderhoud”, legt hij uit. “Met een breed assortiment dat afgestemd is op iedere behoefte. Zo hebben we voor ieder gazon een passende maaier, waarbij je de keuze hebt om zelf gras te maaien – of dat te laten doen door een robotmaaier. Of neem ons populaire accugereedschap. Overigens geloven we bij tuingereedschap nog altijd in twee technologieën: met of zonder draad. Dat gereedschap is trouwens ergonomisch, zodat dit ook bijzonder geschikt is voor de oudere consument.” Voor de verschillende seizoenen biedt Gardena slimme oplossingen. Bijvoorbeeld met hun smart system, dat rekening houdt met het weer. Ook voor droogte biedt Gardena allerlei toepassingen, zodat een tuinliefhebber – al dan niet automatisch – op de juiste plaats efficiënt water kan geven, zonder verspilling.
Bij Gardena is productontwikkeling een belangrijke pijler, waarbij slimmer, beter en zuiniger vrijwel altijd als uitgangspunten terugkomen. Daarbij heeft het merk veel knowhow in huis en beschikt het over eigen fabrieken, die grotendeels in de EU produceren. “Van engineering tot fabricage: we hebben alles in eigen hand”, licht Huysegoms toe. Daarbij hanteert het kwaliteitsmerk het Good-Better-Best principe. Concreet: voor ieder marktsegment biedt Gardena een kwalitatief goed product. “Onze takkenschaar is een mooi voorbeeld daarvan, die bieden we naast een basisuitvoering ook aan met verschillende extra features, al naar gelang behoefte en budget. En om de verschillen tussen de producten nog duidelijker te maken, hebben we de verpakkingen aangepast. Meer uniform. Nu zijn de belangrijkste USP’s in één oogopslag te vinden en daarbij maken we minder gebruik van plastic. Iets dat we overigens al langer deden. Overigens bestaan de meeste van onze producten al grotendeels uit gerecycled plastic.
Voor een succesvolle samenwerking in de keten gelooft Gardena in een nauwe samenwerking tussen zowel de retailer als het merk Gardena. “Zo’n 80% van het assortiment is vaak hetzelfde, maar 20% is anders. Daarvoor gaat een consument soms naar een andere winkel. En als Gardena willen we daar zijn waar de consument komt. Daarbij geven we natuurlijk ondersteuning bij sales en marketing. Ook kijken we samen met de retailer hoe we het juiste assortiment voor de consument kunnen samenstellen door samen een 360 gradenanalyse te maken. Zowel voor het assortiment in de winkel als alles wat daar rondomheen hangt, zoals promoties, second placements enzovoort. Als Gardena moeten wij ervoor zorgen dat de consument bereikt wordt en dat deze zijn weg gemakkelijk kan vinden naar onze producten, waarbij hij geholpen wordt door een goede schappresentatie en productuitleg. Gardena is vooral bij de oudere generatie bekend, waarbij het inmiddels ook om de jongere generatie draait. Ook zij gaan naar buiten. Wij moeten samen met de retailers de jongere generatie activeren om naar de winkel te komen.” Voor Gardena draait het om sell-out: samen meer waarde uit de categorie halen door innoverende producten te brengen, waarde toe te voegen en door campagnes en activiteiten traffic te generen.”
Als schakel tussen het merk en de retailers speelt de buitendienst een belangrijke rol. “Daar blijven we als merk in investeren”, zegt Huysegoms overtuigd, die daaraan toevoegt dat zij het eerste aanspreekpunt voor de winkels zijn. Hij ziet dat hun rol sterk veranderd is, waarbij ze steeds vaker de functie van adviseur oppakken. ”Bijvoorbeeld door samen met de retailer naar de marketing te kijken. Waar liggen nog kansen voor verbetering? Daarvoor hebben we ook merchandisers in Nederland rondlopen. Zij geven waardevolle informatie aan rayonmedewerkers en geven – zeker aan het begin van de seizoenen – informatie en materialen mee voor verkoopmedewerkers. Als merk kunnen we diversiteit leveren bij de manier van presenteren, zodat een consument het beste geholpen kan worden. En omdat producten steeds technischer worden, kijken we ook verder naar andere tools, zoals video. Tenslotte bekijken we hoe we retailers zelfredzamer kunnen maken, waarbij ze informatie op een makkelijke manier kunnen vinden. Kennis behouden is namelijk lastig voor een winkel en online kan dat makkelijker, bijvoorbeeld door meer te focussen op de belangrijkste USP’s van een product.” Volgens Huysegoms is de naamsbekendheid van Gardena hoog in verschillende categorieën, waarbij ze vooral voor kwaliteit staan. “Dat gaan we combineren met duurzaamheid door te zeggen: koop nu eens een goed product dat langer meegaat. Daarvoor gaan we meer inspiratie bieden, zowel in de winkels als online. We gaan de juiste producten op de juiste momenten bieden, waar de doelgroep zich in kan vinden.”
Gardena is hét tuinmerk bij uitstek, iedere taak binnen de tuin kan op een draadloze en ergonomische manier ingevuld worden. Dat geldt vooral bij accuproducten, waarbij het merk hun aanbod dit seizoen verder uitbreidt met nieuwe productlanceringen. Daarbij richt Gardena zich op een platform dat voor meerdere merken gebruikt kan worden.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl