Intergamma-85

Uitdaging in duurzaamheid voor Intergamma

Mooi hoor, zo'n nieuw en duurzaam DC. Maar de echte duurzaamheid komt toch vooral uit de producten zelf die Gamma en Karwei verkopen. Dat zeggen CEO Joost de Beijer en CFO Laura Hendrickx heel realistisch.

Het nieuwe DC van Intergamma trekt veel bekijks. En terecht. Het is een enorm distributiecentra en voldoet aan de hoogste duurzaamheids-standaarden. Alle details over het nieuwe DC van Gamma en Karwei lees je in dit MIX-artikel

In een uitgebreid interview met NRC spreken CEO Joost de Beijer en CFO Laura Hendrickx heel realistisch over duurzaamheid binnen Intergamma.

Scope 1 en 2 slechts laaghangend fruit

Maar... de duurzaamheid die het DC brengt en de verduurzaming van de winkels zelf, is slechts laaghangend fruit in de totale duurzaamheids-startegie van Intergamma. Aldus CEO Joost de Beijer en CFO Laura Hendrickx. Intergamma is overgestapt op groene stroom en heeft zonnepanelen aangelegd. Daardoor is de uitstoot van broeikasgassen en het energieverbruik met 72% gedaald ten opzichte van peiljaar 2021. Het gaat hier om de uitstoot die Intergamma zelf veroorzaakt bij de eigen winkels en distributiecentra. De zogeheten scope-1 en scope-2. Als je ook scope-3 meetelt, maken 1 en 2 maar 3% van de totale CO2-uitstoot uit.In scope 3 tellen namelijk de productie, het transport, de gebruikersfase en afvalverwerking van alle verkochte producten mee.

"Lekker om te roepen, ‘50 procent van ons assortiment is duurzaam"

"Dan zijn we eigenlijk niks opgeschoten"

Per productgroep kan duurzaamheid iets anders betekenen: voor een schutting gaat het dan om hout uit verantwoord beheerde bossen, bij een decoupeerzaag zit duurzaamheid eerder in een laag energieverbruik en of het apparaat makkelijk te repareren is. Hendrickx: "Het is natuurlijk lekker om te roepen, ‘50 procent van ons assortiment is duurzaam’. Ik kan makkelijk allemaal spullen in de winkels leggen die heel duurzaam zijn, maar als dat producten zijn die we nauwelijks verkopen, zijn we eigenlijk qua duurzaamheid niks opgeschoten. Daarom zetten we liever in op categorieën waar veel van wordt verkocht, zoals bijvoorbeeld verf die duurzamer geproduceerd is. Intern is daar best discussie over, want de inkoop van verf met een EU Ecolabel is duurder. Dat kost ons marge. Maar we willen daar wel stappen in zetten”, zegt Hendrickx.

"De inkoop van verf met een EU-Ecolabel is duurder. Dat kost ons marge. Daar is discussie over. Maar we willen er wel stappen in zetten"

"Verduurzamen is niet makkelijk"

Dat betekent niet dat alle verf in de schappen voortaan duurzamer is. „Je hebt natuurlijk klanten die hier voor openstaan, maar ook klanten die dit nog onzin vinden. Mensen zijn ook merktrouw, die wil je niet de hele dag ‘nee’ verkopen. Want dan gaan ze gewoon naar de buurman om het daar te halen.” Verduurzaming is bij bouwproducten niet per se makkelijk, zegt Hendrickx. Ze noemt isolatiemateriaal. "Dat is 'an sich' helemaal niet zo duurzaam. Maar wat je ermee doet, is natuurlijk wel heel duurzaam, omdat je door energie te besparen als huishouden veel minder CO2-uitstoot. Of denk aan lak, dat moet je niet zomaar door de gootsteen gieten. Maar als je je kozijnen daar niet mee behandelt, gaan ze sneller rotten en moet je ze eerder vervangen."

"Je wil niet de hele dag ‘nee’ verkopen. Want dan halen ze het gewoon bij de buurman"

Minder verkopen is óók duurzaam

Een andere manier om te verduurzamen, is: minder verkopen. Door bijvoorbeeld meer gereedschap te verhuren in plaats van te verkopen. „We zien daar behoorlijke groeiruimte”, zegt De Beijer. "Nu verhuren we vooral het meer professionele, zwaardere gereedschap. Als je een grasmatje in de tuin wil leggen en je moet eroverheen walsen, ga je zo’n ding niet kopen, je gebruikt zoiets maar één keer in de zoveel jaar. Maar we willen ook huurgereedschap toevoegen voor de meer maandelijkse klussen.” Misschien wordt dat wel een soort abonnementsmodel, denkt Hendrickx hardop, waarbij je bijvoorbeeld onbeperkt kunt huren als je een periode aan het verbouwen bent. Dat soort nieuwe modellen moeten wel aansluiten bij het gedrag en de wensen van de consument. En dan is verhuren niet voor alles de oplossing. "Een boormachine wordt gemiddeld zeven uur gebruikt in zijn hele bestaan. Dat is natuurlijk hartstikke weinig”, zegt Hendrickx. „Maar het moet ook gemakkelijk zijn voor een consument. Je gaat niet elke keer als je iets moet ophangen een boormachine huren.”

 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee