Experts ruiken bloed

Experts ruiken bloed

De landelijke pers dook ineens massaal op ‘onze’ DHZ-retail deze week. Het kan volgens hen niet anders of de ene of de andere bouwmarktketen moet het kind van de rekening worden. “Megabouwmarkten slopen Twentse binnensteden”, roept Tubantia. “Doe-het-zelf zoekt hulp”, verkondigde de Telegraaf. En “Hoezo te veel bouwmarkten?”, schalde door de NOS-microfoons. Borrelpraat van hele en halve kenners? Of echt feitelijke expertise?

Bert Keizer (v/h Cap Gemini) bij de NOS: "Gezien de omzetontwikkeling is er dus juist behoefte aan minder bouwmarkten in plaats van meer bouwmarkten." Keizer verwacht dan ook dat binnenkort een van de ketens het loodje zal leggen. "Welke? Tja, zeg het maar."

Hubo of Praxis?

Cor Molenaar weet het zeker in de Telegraaf. “De vraag is niet meer of dit jaar een bouwmarkt omvalt, maar welke dat zal zijn,” stelt de bijzonder hoogleraar e-commerce van de Erasmus Universiteit. “Dat er saneringen op til zijn, staat buiten kijf”, stelt ook Hans van Tellingen met grote zekerheid. De Telegraaf voert hem op als retaildeskundige: “Ik denk dat de kleine bouwmarkten - waaronder de zelfstandigen en bijvoorbeeld Hubo - als eersten zullen omvallen.”

Al deze kenners zijn het er volgens de Telegraaf over eens dat dat herstel voor één, of misschien zelfs meerdere partijen, te laat komt. Paul Moers: “Het is niet zonder reden dat het Maxeda maar niet lukt om Praxis te verkopen. Die winkelketen zou wel eens een slachtoffer kunnen zijn.”

Miljard euro weg

Hé, ik weet ook wel dat er de afgelopen jaren een kwart van de Nederlandse DHZ-omzet verdampte. Een miljard euro, weg! Terwijl het aantal winkelmeters niet evenredig daalde. Dat moet de exploitatie van menigeen onder druk hebben gezet. Hoe groot die druk is en hoe groot het uithoudingsvermogen van betrokkenen, weet ik niet precies. Maar ik maak me sterk dat Keizer, Moers, Molenaar en Van Tellingen dat wél weten. Waarom móét er dan een keten failliet gaan? Sterker nog: ik ben bang dat sommige van deze kenners vaak niet eens weten of het om franchise-organisaties gaat, of om filiaalbedrijven. ‘Hoezo experts?’, denk ik dan voorzichtig.

Hele en halve experts

Het lijkt wel of de landelijke media bloed ruiken en iedere hele of halve expert aangrijpen die ‘on the record’ wil spreken. Neem Cees-Jan Pen. Deze  lector aan Fontys Hogeschool in Eindhoven komt uitgebreid aan het woord in de regionale kranten van Weegener. In De Telegraaf zegt dezelfde Pen: “ Het is een regelrechte vechtmarkt waarbij alle bouwmarkten, van Hornbach tot Praxis, elkaar kapot procederen om wie welke vergunning voor welke grond waar krijgt. Dat is niet vol te houden. Als de sector niet verandert, dan vrees ik dat er dit jaar een keten zal omvallen.”

Borrelpraat?

Volgens mij doet Pen – net als Molenaar, Van Tellingen, Keizer en Moers -  aannames die je aan de borreltafel gerust kunt doen. Maar zijn ze ineens waar omdat een lector vastgoed ze oppert? Cees-Jan Pen: in twintig jaar journalistiek in de dhz-retail had ik zijn naam nog nooit gehoord. Zal wel aan mij liggen, maar ik heb wel even zijn achtergrond gegoogle’d. In zijn pleidooi herkende ik namelijk zoveel overeenkomsten met de vaste argumentatie van Initiatief Overbewinkeling dat ik hem op Twitter ‘wel heel fanatiek betrokken’ noemde. Anders dan ik van een wetenschapper zou verwachten. Toen ik in een Twitter-conversatie met Pen terecht kwam, meldde zich vastgoedman Harry Cox om de mening van Pen te bekrachtigen. Leuk en aardig, maar Cox lijkt mij vanuit zijn achtergrond ook niet bepaald onpartijdig. Evenmin als het Initiatief Overbewinkeling onpartijdig is.

Dieper probleem

Begrijp me goed: ik ben onafhankelijk vak-journalist in de sector. Geenszins partij en heb beslist geen voorkeur voor de ene of de andere keten. Ik bekijk de specifieke dhz-retail al 20 jaar van binnenuit, zit er dicht op, maar probeer afstand te houden. En natuurlijk daalt de omzet, maar het aantal meters niet. En natuurlijk is er reden voor zorgen. Maar volgens mij is er iets veel ergers aan de hand dan de ‘strijd om de meters’: de consument verandert heel snel, de retail past zich traag aan. En dan kunnen we elkaar tot aan de Raad van State bevechten om die schaarse locaties in dit land. Als we die verander(en)de consument niet bedienen op zijn actuele behoefte, zijn we sowieso exit.

Marc Nelissen

Hoofdredacteur Vakblad MIX
Mijn e-mailadres
Mijn Linkedin-profiel

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee