Welkoop is drie weken geleden ‘live’ gegaan als omnichannel retailer. Hoewel algemeen directeur Paul Burger nog geen officiële cijfers kan overleggen, ziet hij wel ‘veel beweging’. “Zo zien we bijvoorbeeld dat de gemiddelde besteding online met €70,- iets hoger ligt dan de €50,- die we vooraf hadden ingeschat. Het begin is dus positief.”

De specialist in tuin en dier wil zijn positie de komende jaren verstevigen en de nieuwe omnichannel-strategie is daarop gestoeld. Burger: “We willen dat onze merkwaarden nog sterker tot uiting komen. Welkoop is de complete winkel voor de verzorging van tuin en dier. Bovendien bieden we bij elk product praktisch en deskundig advies. Die propositie moeten we blijven waarmaken, in de winkels en online.”

Dat betekent onder meer dat Welkoop harde eisen stelt aan de winkels om mee te gaan in deze ontwikkeling. “Personeel heeft een online opleiding moeten volgen omdat we willen dat de medewerkers begrijpen waarom we deze stap zetten en wat het belang is van deze operatie. Een operatie waarin zij een grote rol spelen. Welkoop wordt gewaardeerd om zijn deskundigheid. Die deskundigheid moet in de winkels en online blijken. Maar ze moeten ook begrijpen waarom een accuraat voorraadbeheer van belang is.”

Welkoop realiseert zich volgens Burger dat de klus nog niet geklaard is. “Het is nooit af. We hebben de winkels nu allemaal aangehaakt, maar we ontwikkelen verder. Zo gaan we met social media, review-mogelijkheden en andere vormen van optimalisatie aan de slag.”