Door de piek tijdens de corona-crisis ontstond er een dynamiek in de hele Intergamma-organisatie – winkels én hoofdkantoor – waarmee het bedrijf achter Gamma en Karwei straks niet voor een rebound gaat, maar voor een reset. Dat blijkt uit een kijkje in de keuken dat Intergamma's Omnichannel-directeur Anouk Beeren onlangs gaf.

In de Corona-crisis was het alle hens aan dek op de online-afdelingen van Intergamma. De organisatie was voorzichtig met klanten in de winkels, terwijl de supply-chain achter de webshops van Gamma en Karwei piepten en kraakten vanwege de enorme vraag 

Pressure cooker

Het mooie van de situatie was volgens Beeren de pressure- cooker waarin Intergamma terechtkwam. “Op de omnichannel-afdeling waren we al gewend om met scrum-teams te werken. Die werkwijze kwam nu in een stroomversnelling in heel de orga- nisatie. We moeten nu met afdelingen als logistiek, operations en finance samenwerken. Iets simpels als een dagstart doen we nu in allerlei dwarsdoorsnedes en multidisciplinaire teams. We nemen nu binnen een week beslissingen, spreken details door en implementeren processen in hun geheel. Mooi om te zien dat dat nu ineens wél kan.”

Geen rebound, maar reset

“Dankzij de nieuwe flow in de organisatie – de manier waarop we elkaar makkelijker vinden – kunnen we straks in de uitvoering van onze klantstrategie nog sneller innoveren dan we al deden.” Uit Beerens verhaal blijkt dat er binnen Intergamma nu dingen gebeuren die eerder misschien niet zo makkelijk lukten. “We hadden al een goed digitaal fundament. Bij sommige organisaties zie je dan minder aandacht voor de doorontwikkeling. Maar in deze situatie zijn we met niets anders bezig dan het verbeteren van de primaire sales-flow. We werken met een heel commercieel managementteam samen met operations, de winkels, commercie, merchandising en inkoop om te zorgen dat we onze klant nog beter kunnen bedienen. Nu moeten we wel.” Intergamma bevindt zich volgens Beeren nu in een nieuwe werkelijkheid. “We bekijken steeds wat we van deze nieuwe situ- atie meenemen en wat we achterlaten. We gaan straks niet voor een rebound, maar voor een reset.”

Dit bericht is een fragment uit een MIX-artikel waarin Anouk Beeren een kijkje in de Omnichannel-keuken van Intergamma geeft.

Intergamma's CEO Harm Jan Stoter zei eerder ook al dat Intergama so-wie-so móét veranderen.