Smart Home(2).jpg

Smart Home in stroomversnelling

In Covid-tijden is Smart Home in een stroomversnelling geraakt in de Nederlandse huishoudens. Dat concludeert GfK uit een consumentenonderzoek naar slimme apparaten in huis.

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2020 blijkt dat de bekendheid met de term 'Smart Home' in 5 jaar tijd meer dan verdubbeld is. Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders waar een slim huis voor staat. Er is ook een stijgend aantal consumenten geïnteresseerd - waarvan bijna een vijfde binnen twee jaar een volledig Smart huis verwacht te hebben.

Voordelen en belemmeringen

Volgens 44% van de Nederlanders is gemak nog steeds het belangrijkste voordeel dat Smart Home oplossingen biedt. Naast gemak, zijn kosten- en energiebesparing en de mogelijkheid om de apparaten overal te bedienen andere voordelen om voor Smart Home oplossingen te kiezen. Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “Snel en stabiel internet is de basis voor een Smart Home. Nederlandse huishoudens hebben hier flink in geïnvesteerd dit jaar, want de markt voor routers en WiFi signaalversterkers is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tijdens lock down zagen we zelfs uitschieters van 500% en 700% in het aantal verkopen."

Iets minder dan de helft (45%) van de Nederlanders vindt de hoge kosten de belangrijkste reden om geen Smart Home oplossingen aan te schaffen. Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten om consumenten bewust te maken hoe slimme oplossingen kunnen bijdragen aan gemak in huis en kosten- en energiebesparing op de langere termijn.

Privacy en veiligheid

Een belangrijk thema rondom Smart Home is veiligheid. We constateren een afname van het aantal consumenten dat bang is om gehackt te worden, van 31% vorig jaar naar 27% in 2020. En maar liefst 41% van de consumenten staat open voor Smart Home als dit helpt een veilig gevoel in huis te creëren.

Opmerkelijk is ook de stijgende interesse in Smart Tracking voor het volgen van bijvoorbeeld fietsen en huisdieren. 

Virtuele assistenten zijn populair

De Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld al 5 slimme apparaten. Opvallend is dat 2 op 3 van deze apparaten ook bewust gekozen zijn vanwege hun ‘slimme’ toepassingen.

Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “COVID-19 heeft veel impact in ons dagelijks leven. We spenderen veel meer tijd in huis. De behoefte om een prettige leefomgeving te creëren is daarom zichtbaar toegenomen. Hierdoor is de interesse in slimme oplossingen en virtual assistants ook in een stroomversnelling gekomen.”

Er is een toename in het aantal verkochte smart speakers met voice. De virtual assistants worden vooral gebruikt voor het afspelen van muziek (52%) en het opvragen van het weerbericht (41%). Opmerkelijk is dat 37% aangeeft de voice assistant te gebruiken voor het bedienen van de slimme toepassingen in huis.

Onder de Nederlandse consumenten verwacht 29% door de komst van virtual assistants meer slimme oplossingen aan te schaffen.

In MIX 2020-6/7 brengen we een uitgebreid thema over Smart Home en de kansen voor DHZ in deze categorie. Houd het online magazine van MIX in de gaten.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee