Hoe was 2022 voor Praxis? En hoe kijken ze naar 2023? We vroegen directeur Corine Duchenne naar de cijfers, de markaandelen, volume en prijzen en online.

Voor Praxis was september een goede maand. Praxis-direxteur Corine Duchenne: "Het volume viel in bepaalde categorieën wel al terug maar wij zagen dat gecompenseerd door veel heating-producten, pelletkachels, isolatiematerialen enzovoort." Duchenne kan niet precies kwijt hoeveel het volume daalt, maar ziet het bonbedrag in ieder geval niet dalen.

Marktaandelen noemt de Praxis-directeur niet. MIX kent de marktaandelen van Hornbach en die van Gamma en Karwei, waardoor Praxis – met Hubo, KlusWijs en Bauhaus samen – op zo’n 35% van de markt uitkomt. Duchenne wil daar niets over zeggen, behalve dan dat het aandeel van Praxis ongeveer gelijk zal blijven.

Praxis: 2023 is lastig te voorspellen

Praxis deelt in principe geen cijfers, dus waar de omzet over 2022 op uitkomt, blijft gissen voor MIX. Ook over een budget voor 2023 laat Duchenne niets los, behalve dat het heel lastig is om dat te bepalen. “Aan de ene kant heb je die volumedaling en aan de andere kant de prijsstijgingen. Die twee factoren werken op elkaar in en zijn allebei tamelijk onvoorspelbaar en werken met heel grote schommelingen, ook nog vaak verschillend per categorie. We zitten nu midden in budgetrondes en merken dat het ook voor leveranciers moeilijk te voorspellen is. Tegelijkertijd heb je nu de energiecrisis. Zo verkopen we ook meer gordijnen en gordijnrails, dat is geen toeval. En mensen die het kunnen betalen, zullen wel door blijven isoleren. Uit de ene klus volgt de ander. Aan de andere kant is er tijdens corona al heel veel geklust.”

Aan het faillissement van Made.com ziet Duchenne dat meubelen het als categorie als eerste zwaar te verduren krijgt. “Daarna volgen logischerwijs bepaalde DIY klussen, die niet meteen heel noodzakelijk zijn.”

Verduurzaming is de trend voor 2023

Voor 2023 ziet Duchenne verduurzaming en energie als trend. Praxis zag de zoekresultaten op de webshop op dat soort producten enorm toenemen. “Aan de andere kant, zakte die vraag ook weer in toen de aftopping van de energietarieven bekend werd gemaakt.” Naast energie-achtige producten ziet Duchenne niet zoveel specifieke productgroepen met kansen of bedreigingen. “Het gaat eigenlijk ‘across the board’ in alle productgroepen. Behalve misschien meubelen, al zitten wij daar niet zo zwaar in. En een verschuiving van laminaat naar pvc zet wel door, maar die heeft niets met dit moment te maken. We zijn bijvoorbeeld wel benieuwd naar hoe Kerst straks gaat zijn. Spannend of mensen daarop gaan bezuinigen of niet. Wij hebben in ieder geval een goede aanbieding om ook mensen met een kleine portemonnee te helpen.”

Budget misschien zelfs minder belangrijk

De laatste jaren ziet Praxis-directeur Duchenne het maken van een budget steeds lastiger worden. Misschien zelfs minder belangrijk. “We gaan natuurlijk iets doen, hè. Budget moet je maken en je moet ergens van uitgaan, maar het is bijna zeker dat je dat weer zult moeten bijsturen. Steeds weer opnieuw. Kostenniveau’s zijn belangrijk om in de gaten te houden. Maar op marge en omzet-niveau is dat lastig. Het is meer een richtlijn, je kijkt ook eerder naar 2019 dan naar 2020 en 2021. En ik vermoed dat dat voorlopig ook nog even zo zal blijven. We proberen met zijn allen zo slim mogelijk naar de cijfers te kijken en er al dan niet voorzichtig of zo opportunistisch mogelijk met dingen om te gaan, maar het is eigenlijk van het moment afhankelijk, zou ik zeggen.”

Do It For Me en Online

Op het gebied van Do It For Me ziet Duchenne niet een enorme trend. “Eerder beweging naar Doe Het Zelf misschien omdat dat goedkoper is. Ik denk dat de economische omstandigheden ons op dat gebied juist zullen helpen.”

Online ziet Praxis wel groeien. “Oriëntatie gebeurt voor 60% online en de webshop groeide hard tijdens corona. Dat online aandeel is trouwens enorm teruggelopen, ongeveer na het gehalte van voor Corona. Overigens starten we in 2023 met een online marktplaats, geïntegreerd in de Praxis-website. Maar daar melden we later meer over.”

Fysieke Praxis-winkels

Qua fysieke vestigingen gaat Praxis er in 2023 twee sluiten – Enschede en Utrecht – waarbij er in Enschede een verband bestaat met de komst van Hornbach. “Een aantal van onze Praxis-winkels staat pal naast een Hornbach. Dat heeft nu eenmaal een bepaalde impact en betekent soms dat een winkel niet meer rendabel is. En op het moment van huurverlenging kunnen we dan vaak beter besluiten ons te focussen op winkels die wel rendabel zijn. Tegelijkertijd gaat Praxis door met de ombouw naar Praxis Phygital, naar de verduurzaming van bestaande winkels en zaken als laadpalen bij de winkels. Gelukkig hebben we dat soort projecten ook kunnen doorzetten.”

Dit is een fragment uit een rondvraag onder DHZ-retailers over 2022 en 2023. Lees de complete rondvraag hier of lees hoe optimistisch Hornbach-directeur Evert de Goede is over 2023.