De invloed van de professionele schilder op de omzet bij de bouwmaterialenhandel is beperkt. Tegelijkertijd geldt net zo goed dat verf te boek staat als assortimentsonderdeel met kansen. De generieke professional rondt zijn klus immers veelal af met een verfklus. Daarbij geldt dat verkooppunten hun eigen positie innemen als het gaat om verf als service- of kernassortiment.
“Mijn vader had een eigen schildersbedrijf en ik volgde de mbo-opleiding schilderen in Zwolle met het idee het bedrijf over te nemen. Na mijn diplomering ging ik verder met een lerarenopleiding en werkte ik als laborant bij Brink/Molyn, thans Trimetal, een verffabriek die nu onderdeel is van AkzoNobel. Uiteindelijk heb ik 34 jaar lesgegeven aan de Nationale Schilderschool in Zwolle en 31 jaar bij Windesheim, voordat ik in 2014 met pensioen ging. Daarna heb ik me verdiept in speciale historische schildertechnieken en bijgedragen aan diverse vakopleidingen.”
Actualiteit
“Wat betreft de actualiteit in de schildersbranche: er is veel veranderd. Traditioneel werd er gewerkt met oplosmiddelhoudende verf, maar na het verbod vanaf 2000 voor professionele binnentoepassingen, werd watergedragen verf de standaard. Dit was een grote stap vooruit in termen van veiligheid voor schilders en de eindgebruikers, omdat de schadelijke dampen en emissies van oplosmiddelen een significant gezondheidsrisico vormen. Echter, de vraag blijft of watergedragen verven echt zoveel beter zijn voor het milieu als vaak wordt aangenomen. Er bestaat een breed gedragen routine om kwasten en rollers na gebruik onder de waterkraan af te spoelen. Dat zorgt voor vervuiling van miljoenen liters oppervlaktewater, voornamelijk door de microplastics en andere chemische stoffen die in de verven zitten en tijdens het schoonmaken in het riool terechtkomen. Eigenlijk is het veel raadzamer om rollers en kwasten na gebruik te vervangen.”
One-stop-shop
“Een belangrijk aspect van de huidige markt is de rol van de groothandels in de distributie van verfproducten. Bouwmaterialengroothandels zoals BMN en RaabKarcher hebben een breed assortiment en bieden een one-stop-shop voor bouwprofessionals. Ze proberen zich ook steeds meer te profileren als aanbieders van hoogwaardige verfproducten. Toch is er een spanningsveld tussen de prijsconcurrentie van deze groothandels en de gespecialiseerde verfgrossiers. De gespecialiseerde grossiers hebben zich diep ingegraven in de markt en bieden vaak meer technische ondersteuning en advies, wat essentieel is voor professionele schilders die te maken hebben met complexe schilderklussen.”
Eigen distributiecentra
“Tekenend in deze context, is dat in het verleden (rond de jaren ’80 – ’90) professionele verfmerken hun eigen distributiecentra hebben geopend. ‘Dat wordt de dood in de pot voor verfgrossiers’, werd toen gezegd. Het tegendeel bleek echter waar. Onafhankelijke verfgrossiers bleken prima hun mannetje te staan en hebben massaal de concurrentie aangedurfd met de verfindustrie. Een deel van de aanvankelijk door de industrie opgerichte servicecentra is ondertussen zelfs weer overgenomen door de verfgrossiers. Dus dat demonstreert ook hoe sterk hun positie is. Blijkbaar zijn zij concurrerend genoegd, zowel in prijs als service, om de kaas niet van het brood te laten eten.”
Opleiding en bijscholing
“Verder geldt dat de rol van opleidingen en bijscholing niet onderschat kan worden. Door de snelle ontwikkelingen in de verftechnologie en de veranderende regelgeving is het voor professionals essentieel om up-to-date te blijven met de nieuwste technieken en materialen. Een klussenbedrijf die verf wil gebruiken om zijn klus af te ronden, kan doorgaans prima terecht bij de bouwmaterialengroothandel. Het assortiment en het advies schiet in deze sector naar mijn mening toch tekort om ook de professionele schilder te kunnen bedienen. De vraag is natuurlijk ook of investeren in extra kennis zin heeft. Als je verf als bijproduct blijft verkopen en je primair de professional ondersteunt met een incidentele verfklus, dan lijkt het me niet lonend om extra vaart te maken wat dat betreft.”
Innovaties
“De verfmarkt zelf is ook geëvolueerd met de ontwikkeling van nieuwe technologieën en producten. Er is een voortdurende zoektocht naar verf die zowel duurzaam is als voldoet aan hoge kwaliteitseisen. Dit heeft geleid tot innovaties zoals verven met lage of geen VOC’s (vluchtige organische stoffen, red.), die minder schadelijk zijn voor het milieu en de gezondheid. Echter, ondanks deze innovaties blijft er een kloof tussen de theorie en de praktijk. Veel van de nieuwe milieuvriendelijke verven voldoen nog niet altijd aan de verwachtingen van professionals in termen van duurzaamheid en gebruiksgemak. Dit betekent dat er nog steeds een sterke vraag is naar traditionele producten, zelfs als deze niet altijd de meest milieuvriendelijke optie zijn.
Een ander aspect dat aandacht verdient, is de invloed van regelgeving en markttrends op de beschikbaarheid en prijs van grondstoffen. De verfsector heeft te maken met een toenemende schaarste aan bepaalde grondstoffen, en de strengere milieuwetgeving maakt het soms moeilijk om dezelfde kwaliteit te garanderen als in het verleden. Dit zorgt ervoor dat laboratoria constant moeten zoeken naar nieuwe formuleringen en alternatieven, wat niet altijd eenvoudig is.”
“Je kunt bij wijze van spreken op elke hoek van de straat een auto kopen, maar wil je die getuned hebben, dan blijft dat het werk van specialisten. Zo steekt de verfmarkt eigenlijk ook een beetje in elkaar. We beschikken over een professioneel assortiment verf, maar als het aankomt op het verven van een zinken boeideel in combinatie met de vraag welke primer en welke korrel schuurpapier je daarvoor moet gebruiken, dan is dat niet direct onze specialiteit. Dat is meer het terrein van de gespecialiseerde handel.
Wij zijn er toch vooral voor de zzp’er, het klusbedrijf of de aannemerij waarbij verf het laatste traject is van de klus. Dus voor de vakman die een buitendeur afhangt en deze direct even in de verf zet. Voor zulk soort klussen hebben we prima verven en accessoires beschikbaar.
Toch krijgen we ook wel schilders over de vloer: professionals die een plint of een koplat moeten vervangen en dan direct een bus grondverf of kleur meenemen. De vakschilder is echter niet onze primaire klant, temeer omdat er natuurlijk ook afspraken bestaan tussen de schilder en zijn vakhandel. Dan wordt er over liters verf gepraat en niet over een bus of een paar bussen verf zoals bij ons.”
Duurzaamheid geldt ook als grote trend in de verfmarkt. De vraag die je kunt opwerpen: hoe duurzaam is het uitspoelen van rollers of kwasten met watergedragen verf?
“Wij richten ons met het assortiment met name op de profklusser die verf gebruikt als afronding van zijn klus. Dus de prof die de badkamer verbouwt en deze als afronding schildert. Verder hebben we ook professionals in onze klantenkring die verantwoordelijk zijn voor onderhoud, maar echte profschilders behoren niet tot de kerndoelgroep. Dat komt ook omdat we verschillende gespecialiseerde verfverkooppunten hebben in de nabije omgeving. Dat zijn primaire aankooplocaties voor schilders, daar gaan wij niet mee concurreren. Verder geldt dat deze formule als totaalconcept is ingericht: de bouwmaterialenhandel is er voor de prof, de bouwmarkt voor de particulier, maar als er materiaal nodig is van het naastgelegen verkooppunt is dat in no time voor elkaar. De bouwmarkt is in feite nog uitgebreider voorzien van een assortiment verf dan de bouwmaterialenhandel.”
“Ik kan toch wel stellen dat wij een zeer stevige rol hebben op de verfmarkt. We krijgen professionele schilders over de vloer, maar uiteraard ook allrounders en zzp’ers die verfklussen hebben. Niet alleen voor verf als afsluiting van hun klus, maar ook voor het verven van buitengevels bijvoorbeeld of projectonderhoud in vastgoed. Wat betreft het assortiment, maar ook wat betreft service en ondersteuning kunnen we ons prima meten met verfgrossiers. We hebben twee volwaardige assortimentlijnen, van Sikkens en SPS, terwijl we ook beschikken over twee verfspecialisten die door de merken zijn opgeleid. Ook krijgen we wat dat betreft volop ondersteuning van vertegenwoordigers. Bovendien houden we themadagen waarin verf een hoofdrol speelt. Bouwmaat wil een formule zijn voor het totale bouwproces. En daar hoort het onderdeel verf uiteraard ook bij.”
“We zijn een Bouwpartner-formule, maar we laten ons toch duidelijk zien als verfspecialist. Er staan hier drie mengmachines, we hebben de merken Sikkens, PPG en SPS breed beschikbaar. Net zoals het non paint-assortiment. Dat we ons zo sterk profileren op deze markt komt door onze historie als bouwmarkt. Nu we deze positie in handen hebben, geef ik die niet graag weg. Veel schilders doen hier hun aankopen, we zijn als het ware een verfgrossier in de context van een bouwmaterialenhandel. Wil je blijvend herkend worden als aankooppunt, dan vergt dat veel aandacht, temeer omdat merken hun eigen verkoopkanalen hebben, schilders en verfgrossiers er scherpe afspraken op na houden en er steeds meer concurrentie ontstaat met het online kanaal. Je moet continu alert blijven en kijken wat de collega-aanbieders doen, zeker als het gaat om verkoopprijs. Eigenlijk blijft het een beetje krom dat je eigen leveranciers gestart zijn met concurrerende kanalen. Maar goed, dat de schilder juist ook graag hier komt, zegt eigenlijk voldoende. Wel is het jammer dat de concurrentie in de verfmarkt almaar verder is verdiept, wat ook een negatief effect kreeg op het prijsniveau. Verf wordt eigenlijk standaard met korting verkocht, hoewel ik het niet zo bont wil maken als verfshops die producten onder de inkoopprijs wegzetten in de hoop dat ze winst blijven maken op andere artikelen. Als je dat doet, dan denken bestaande relaties ook: heb ik dan in al die jaren teveel betaald?”
“Ik zou niet weten waarom de schilder zijn aankoop alleen zou plannen bij de verfgrossier. Wij krijgen hier in ieder geval volop schilders over de vloer die hier hun producten komen halen. Ik denk dat we qua assortiment of kennis niet onder doen voor de verfgroothandel. We hebben hier voldoende goed opgeleide verfspecialisten rondlopen die de vakman kunnen ondersteunen. Of daar specifiek beleid op wordt gemaakt, weet ik niet, maar er zijn volop schilderklanten die ons als primair aankooppunt bezoeken.”
“Er staat hier weliswaar een verfmengmachine, maar toch zijn we niet echt ingericht op de verkoop van verf. Het assortiment is beperkt en vooral gericht op de klusprofessional die een sealer of een grondverf meeneemt om de rand van een houten plaat te behandelen. De positie die je inneemt op de verfmarkt is natuurlijk ook afhankelijk van je omgeving. En wat dat betreft is de nabijheid met een groothandel in verf en verschillende overige verkooppunten behoorlijk afgedekt. Ik kan me ook zo voorstellen dat een schilder die vlot een pot verf nodig heeft eerder bij een bouwmarkt terecht komt dan bij een bouwmaterialenhandel: ook de dhz-markt voert tegenwoordig een zeer acceptabel assortiment met professionele merken. We voeren ook wel accessoires als kwasten en schuurpapier. Daar geldt hetzelfde voor: de doelgroep bestaat vooral uit zzp’ers of aannemers die een kwast als bijproduct zoeken. Dus om de randen van een houten plaat in de grond te zetten bijvoorbeeld.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl