Recent speelde een interessant onderwerp in onze winkel welke op de nominatie staat om grondig te worden geremodeld. In de maand januari 2020 gaan we de winkel twee weken sluiten om een ingreep mogelijk te maken welke tegenwoordig wordt geduid met de term look and feel. Intern noemen we het gewoon een verbouwing of een aanpassing maar in deze glossy lijkt het gepast om mee te gaan.

Aan de orde was een teambespreking met op de agenda tal van verbouwing gerelateerde kwesties. De punten hadden betrekking op hoofdzaken zoals lichtplan en financiering tot randzaken zoals pakketshop en cateringservice. En onvermijdelijk kwam daar het item bedrijfskleding bovendrijven. Als klein baasje had ik dit allang aan zien komen vooral omdat de garderobe al enige tijd toe was aan een uitbreiding c.q. een aanvulling.

In onze middelgrote dorpswinkel bestaat een dagbezetting doorgaans uit vier, vijf of zes personen. Inclusief onze weekendhulpen doen we dit met elf namen waarbij de kleinst mogelijke meerderheid bestaat uit het sterke, slimme geslacht. De toenmalige ontwerper van onze huisstijl had een lijntje kleding bedacht voor hem en een lijntje kleding voor haar waardoor onze garderobekast tien maten te klein is. Immers gaat het om acht items, van hemd tot jas, in alle voorkomende maten. In totaal worden 44 artikelen in de kleuren groen en oranje ruimschoots op voorraad gehouden maar was op het moment van de teambespreking een aantal kratjes leeg.

En toen kwam daar de inbreng van een collega om ook de garderobe te vernieuwen en warempel gingen alle aanwezigen mee in het voorstel om te kiezen voor nieuwe kleuren: antraciet met zwart. Strak, modieus, gekleed, verzorgd, vernieuwend, onderscheidend, slank en nog zo’n rijtje rechtvaardigingen zorgden ervoor dat bij de leverancier een catalogus werd opgevraagd om met enkele collega’s de nieuwe modellen te selecteren.

De plaatselijke leverancier van relatiegeschenken en bedrijfskleding kwam langs met enkele vette brochures en sprak zijn verwondering uit over de gemaakte keuze. Zijn waarschuwing over de saaie kleurcombinatie was niet aan dovemans oren gericht. Naar mijn idee had de man voor honderd procent gelijk dat de kleur oranje een functie heeft. Niet alleen als deel van de huisstijl maar zeker ook als identiteit en signaalfunctie. Bovendien legde hij heel goed uit dat de kleur antraciet beter tot zijn recht komt in branches met balies, bediening, horeca en magazijnen.

Hierna heb ik meteen een enquête uitgezet en bewust twee dagen rondgelopen in een antracietkleurige blouse. Zelfs nog even in combinatie met een zwarte bodywarmer.
Mijn statement hierbij: dat branchegenoten (Hubo en Praxis) een verkeerde keuze maken betekent niet dat wij moeten volgen. Als we ’s ochtends met vijf of zes antracietkleurige blouses koffie drinken lijkt de uitstraling serieus teveel op Dela. Mwah.