Met niet minder dan vijftien medewerkers werkt Dirk Huurman dagelijks aan de nieuwe webshop van Bouwhof. Sinds de bouwmarkt in Zoetermeer op 14 december 2020 wegens aangescherpte coronamaatregelen de deuren moest sluiten, staan alle online seinen op groen. “Ik wist meteen: we gaan een eigen webshop optuigen”, aldus Huurman, die snel schakelde en begin februari al een kleine 20% van de normale omzet uit de webshop haalt.

“Het is nu vooral een kwestie van onze producten in de webshop plaatsen. We hebben in de bouwmarkt 42.000 producten in het assortiment en die wil ik allemaal in de webshop. Met een goede productomschrijving en een foto. Veel werk, maar we zitten na anderhalve maand al op de helft”, zegt Huurman, die zijn werkzame uren momenteel voornamelijk op de zolderkamer slijt. Medewerkers die normaal gesproken in de bouwmarkt of showroom op de eerste verdieping werken, doen hetzelfde vanuit huis. “Ik heb voor een aantal van hen een laptop aangeschaft zodat ze kunnen helpen. Zo kunnen we de tijd zo effectief mogelijk gebruiken want in de bouwmarkt worden wel bestellingen verzameld en klaargezet, maar met name de verkopers hebben nu mooi tijd om de webshop te vullen.”

Snel schakelen

Hoewel een eigen webshop eind 2020 niet voor het eerst een serieuze optie was voor Bouwhof, lag er geen plan klaar om op te pakken. Huurman: “We merkten aan het begin van de eerste lockdown dat klanten wat angstiger werden om naar de bouwmarkt te komen. Onder andere in de toegenomen telefonische bestellingen. Ook via ons bestelformulier op onze website nam de traffic toe.” In die periode wordt het voor Bouwhof al duidelijk dat er een eigen webshop moest komen. “Maar voor we tijd hadden om daar echt werk van te maken en zaken uit te werken, werd het op de winkelvloer een gekkenhuis. Daar moesten we volop bijspringen en zorgen dat we de klanten de service bleven bieden die ze van ons gewend waren.”

LEES HET COMPLETE ARTIKEL OVER BOUWHOF ONLINE