Als Bauhaus-directeur Herwin Oost naar de cijfers van 2022 kijkt, overheerst tevredenheid. “In 2020, 2021 en 2022 was het moeilijk budgetteren en ook voor 2023 hangt er mist in de glazen bol. Maar over 2022 zijn we zeker tevreden. Het eerste halfjaar zat de groei er goed in, mede vanwege de lockdown in 2021. Maar in de tweede helft van het jaar moesten de schouders er goed onder. Volumes staan onder druk, prijzen staan onder druk, al biedt dat omzetstabilisatie bij licht afnemende volumes als je de prijsverhogingen door kunt voeren.”

Bauhaus-directeur Herwin Oost zag in december al dat het marktaandeel van Bauhaus in Nederland positief begint toe te nemen, al noemt hij geen expliciete cijfers. Voor 2023 verwacht de Bauhaus-directeur dat het volume niet direct verder zal inzakken. Mits de compensatiemaatregelen van de overheid hun doel bereiken en de energieprijzen niet exploderen. Als Oost de volumedaling detailleert, ziet hij in de breedte – dus aan doehetzelf- en aan profzijde van zijn Bauhaus-winkels – vooral daling van het aantal klanten. Rekening houdend met verdere prijsstijgingen verwacht hij dan toch lichte groei van de markt en voor Bauhaus Nederland.

Isolatie-subsidie geeft bouwmarkten momentum

Kansen en bedreigingen voor Bauhaus ziet Herwin Oost in de energieprijzen. “De komende maanden zullen de lopende vasts contracten ook vallen, wat gebeurt er dan?” En hij verwacht veel van de VWDHZ-lobby om de subsidie op isolatie- en verduurzamingsklussen ook aan de doehetzelvers toe te kennen. “Nu gaat de subsidie naar de vakman, maar die hebben de handen vol, dus stokt de verduurzaming. Als de overheid die subsidie ook aan particulieren gunt, creëert dat wel een zeker momentum.”

Fabrikanten op eigen houtje?

Isolatie en verduurzaming ziet hij als grote trend voor 2023. Net als de B2C-beweging van fabrikanten die rechtstreeks naar de consument gaan met een eigen webshop. “Sommige fabrikanten proberen nu hun eigen deel van 'onze' markt rechtstreeks te gaan bedienen. Hierbij wordt de jarenlange betrouwbare en stabiele samenwerking (deels) aan de kant geschoven wat geen goede ontwikkeling is voor de branche. Ik ben benieuwd of ze dat gaat lukken.”

Online en Do-It-For-Me

Ook Do It For Me ziet Herwin Oost als belangrijke trend. “Voor ons is het een behoorlijke groeipijler. We bieden het volop aan, maar het gaat verder dan de producten, het faciliteren en de competentie. Het gebrek aan capaciteit in de uitvoering is de grote bottleneck op dit vlak.” Gebrek aan ‘handjes’ ziet hij sowieso als bedreiging van de hele DHZ-retail.

Online groeide Bauhaus hard. “We gingen live in december 2019 en toén gebeurde het. Inmiddels hebben we een groot deel van ons assortiment live in de webshop, maar moeten en zullen we verdere stappen zetten om de beleving te vergroten en integratie van online en de fysieke winkel te verwezenlijken.”

De webshop blijft hard groeien, maar Bauhaus ziet de rol van de winkel niet veranderen. In de toekomst voorziet Oost zeker geen kleinere Bauhaus-winkels. “De behoefte om ter plekke producten fysiek te bekijken en te proberen en aan onmiddellijke beschikbaarheid vullen we op de winkelvloer in en daar hebben we grote winkels voor nodig. Als er één reden is voor kleinere winkels, is dat de beperking in het aanbod van grotere locaties.”

Vijfde Nederlandse Bauhaus bouwmarkt in 2023

Qua expansie is hij overigens positief gestemd over een recente zitting bij de Raad van State over Bauhaus Amersfoort. “We hopen eind van 2022 de definitieve vergunning te hebben en dan in 2023 open te kunnen met onze vijfde winkel.” Of er ook nog een zes de winkel open zou kunnen in 2023? “Dat lijkt me een leuke gedachte, maar gezien de lange looptijd van procedures en een gemiddelde bouwtijd van 10 maanden, zie ik dat niet zo snel gebeuren.”

Dit is een fragment uit een rondvraag onder DHZ-retailers over 2022 en 2023. Lees de complete rondvraag hier of lees hoe Praxis-directeur Corine Duchenne uitkeek op 2023, of hoe optimistisch Hornbach-directeur Evert de Goede is over 2023.