Data zijn essentieel om te winnen, maar in sommige branches zijn ze minimaal beschikbaar of niet compleet waardoor ze hun kracht als sturingsmiddel verliezen. Denk daarbij aan bestedingen van klanten bij de concurrent of de ontwikkeling van spelers die buiten de klassieke branches vallen. Als er geen compleet overzicht van de consumentenbestedingen is, hoe kun je dan zien hoe je in de totale markt wint?

Met dagelijks inzicht in meer dan 100.000 Nederlandse huishoudboekjes, biedt Hiiper een feitelijk en compleet beeld van consumentengedrag, binnen elke B2C branche. Een unieke combinatie van insights om kansen voor groei te identificeren.

Om een completer overzicht van consumentenbestedingen in de dhz-retail en bouwgroothandel te bieden, komt data & insightsbureau Hiiper vanaf nu in MIX periodiek met consumenten penetratiecijfers van doe-het-zelf, tuincentra en woonwinkels, gemiddelde bestedingen voor de top-5 retailers en deze keer een deep dive op de stad Eindhoven.

Landelijke penetratiecijfers periode 3

Doe-het-zelf*

De doe-het-zelfsector heeft het op landelijk niveau goed gedaan. Ondanks dat onder andere bouwmaterialen het afgelopen jaar flink duurder zijn geworden, zien we met een marktpenetratie van 22% in de derde periode van 2024 dat het aantal klanten met 6% is gestegen ten opzichte van periode 3 in 2023. Ten opzichte van de periode ervoor (periode 2 dit jaar) zelfs met 8%.

Tuincentra

Ook tuincentra zien het aantal klanten weer stijgen in de derde periode van 2024. Met een penetratiecijfer van 13% zag deze sector ruim 18% meer klanten dan dezelfde periode in 2023. Ten opzichte van de voorgaande periode is zelfs een stijging van 23% te zien. Deze stijging is ook wel te verklaren, na de traditionele Kerstpiek is het logisch dat de verkopen dalen in januari en februari. Maar met het zachte weer en het voorjaar in aantocht zien we de verkopen al vroeg in het seizoen flink omhooggaan.

Woonwinkels**

Wanneer we kijken naar woonwinkels lag in periode 3 van 2024 de marktpenetratie met 14% zo’n 5% lager dan dezelfde periode in 2023. Ten opzichte van periode 2 2024 zien we de penetratiecijfers zelfs met 6% dalen. Met het voorjaar en de zomer in aantocht is de verwachting wel dat de cijfers de komende periode weer een stijgende lijn laten zien.

Check deze Hiiper-infographic als jpg

Penetratie cijfers regio Eindhoven

Als we naar dezelfde penetratiecijfers in Eindhoven kijken, zien we daar een wat afwijkend beeld. Het aantal klanten binnen bouwmarkten in periode 3 ten opzichte van de voorgaande periode stijgt weliswaar in zelfde ordegrootte (index 109), echter ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de groei veel forser en zien de lokale bouwmarkten een groei van 28%. Ook tuincentra laten een hogere groei zien, met een index van 146 ten opzichte van de voorgaande periode, maar ook ten opzichte van vorig jaar. Ook hier zal Pasen een drijvende factor spelen, echter zijn de verschillen ten opzichte van het landelijke beeld groot. En blijft de overall penetratie met 10% nog wel achter. Woonwinkels ontwikkelen zich vlak in tegenstelling tot het landelijke beeld, waarbij de penetratie met 15% op vergelijkbaar niveau zit.

Top 5 transactiewaarde dhz-retailers

Als we de top-5 spelers binnen de doe-het-zelfbranche bekijken, heeft Hornbach, onder consumenten afgelopen periode de hoogste gemiddelde transactie waarde van €63,45. Het verschil, ook zonder de professionele klanten, is groot ten opzichte van de andere landelijke spelers. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zien we wel dat voor alle formules de transactiewaarde onder druk staat, waarbij Hornbach het minst hoeft in te leveren per mandje.

* Hiiper kijkt naar consumentenbestedingen. Bestedingen van zakelijke/ professionele klanten vallen daar niet onder.

** Meegenomen formules zijn o.a. Kwantum, Leen Bakker, Ikea, Woonexpress