Het Smart Home-assortiment wordt veelal als interessante omzetkans gezien. Bij gebruikers die kennis maken met slimme verlichting ontstaat niet zelden ook interesse voor andere slimme componenten, zoals slimme stekkers, schakelaars of deurbellen. Toch is deze race nog niet gelopen. Veel consumenten vinden de materie nog behoorlijk ingewikkeld, terwijl er behoefte bestaat aan volledige integratie van losse onderdelen.
Homey is een slim thuisplatform dat smart home-apparaten en -systemen via één centraal systeem integreert, automatiseert en bedient. Homey is recent overgenomen door LG.
“De bouwmarktsector is, net als bijvoorbeeld de elektroretailer of de installatiesector, bekend met smart home-producten. En tegelijkertijd valt ook te constateren dat de belangstelling nog niet in volle vaart van de grond is gekomen. Je zou kunnen zeggen: bouwmarkten en hun klanten maken kennis met ontwikkelingen, maar er zijn duidelijk extra inspanningen nodig om tot het volgende level te komen. Dit terwijl de smart home markt zelf intussen een stuk volwassener is geworden. Als ik dit bijvoorbeeld op onszelf betrek: Homey is tien jaar geleden opgericht en sindsdien zijn er grote stappen gezet om de gebruiksvriendelijkheid op hoog niveau te brengen. Met ons, en met veel andere merken, is het productaanbod er klaar voor om de consument dieper en breder met de mogelijkheden van smart home in aanraking te brengen, als de markt die kansen niet uit de handen laat glippen.”
Robotstofzuiger
“Bijna iedereen heeft inmiddels smart home-producten thuis staan. Dat kan gaan om een slimme lamp, slimme thermostaat, een robotstofzuiger, je hebt tegenwoordig opzetzwembaden waarbij een app de waterkwaliteit of temperatuur in de gaten houdt. Aan het productaanbod ligt het niet, maar er valt ook nog veel te halen. De markt bestaat deels uit innovatieve integraties aan de elektrotechnische kant, bijvoorbeeld als het gaat om technische inbouwmodules. Een dergelijk productaanbod, zoals schakeldozen, zal niet iedereen zelf gaan installeren. Daar heb je wel wat technische kennis voor nodig. Waar wij vooral op inzetten is het samenvoegen van oplossingen om smart home-producten echt smart te maken. Dus niet een apart bestuurbaar slimme lamp of slimme thermostaat, maar echt een volledige integratie.”
Standaarden
“Deze ontwikkeling van volledige integratie sluit nadrukkelijk aan bij de actualiteit in de smart home-wereld. In de loop der jaren maakten we kennis met nieuwe standaarden, zoals Zigbee en Z-Wave, en nog recenter Matter en Thread. De vraag daarbij is hoe je die standaarden als consument voldoende kunt uitnutten. Je wilt je lamp en je thermostaat met dezelfde app kunnen bedienen, en het liefst dan ook gezamenlijk in dezelfde automatiseringsplanning. Dus als je de deur uit gaat, dat je op één plek de verlichting in je huis kunt uitschakelen en je thermostaat een paar graden lager kunt zetten. Dat is op dit moment nog een hobbel om smart home breder in de markt te zetten. En dat is ook één van de grote euvels die wij met Homey willen oplossen.”
Energiebeheer
“Wat een interessante ontwikkeling is, zeker voor bouwmarkten: aandacht voor energiebeheer. En dan heb ik het niet per se over het besparen van energie, maar over het slim gebruiken ervan: op het juiste moment. Soms is er veel zon- en windenergie in Nederland beschikbaar, soms minder. Hiermee wisselt de stroomprijs voor een steeds grotere groep mensen met dynamisch tarief ook enorm. De integratie om daar optimaal gebruik van te maken is the next big thing voor consumenten. Het slim gebruiken van beschikbare energie kan aanzienlijk in gebruikskosten schelen, bijvoorbeeld door de wasmachine te laten draaien juist op het moment dat er veel wind- of zonne-energie beschikbaar is. Hier maakt een serieus smart home platform, zoals Homey, het verschil.”
Kans
“De gemiddelde consument zal zich vooral laten leiden door de eenvoud van het huisbesturingssysteem. Aan de ene kant bestaan er de voice assistant-oplossingen, zoals die van Apple, Google of Amazon. Die bieden eenvoudige controle, maar relatief weinig automatiseringsmogelijkheden, en eigenlijk geen energiebeheer. Aan de andere kant bestaan de toepassingen voor hobbyisten die de automatisering zoveel mogelijk zelf willen doen. Wij zitten met Homey daartussenin: we bieden meer veelzijdigheid dan een voice systeem, maar ook meer gebruiksgemak dan de hobby-automatiseringssystemen.
Nu consumenten vaker in contact komen met smart home mogelijkheden, kun je ook afvragen of bouwmarkten daar voldoende op inspelen. Of laten ze een kans liggen? Wat ik zie bij een Gamma bij mij in de buurt, dat de bouwmarkt best veel smart home-producten aanbiedt, maar dat het gros ervan vanachter de servicebalie wordt verkocht. In de winkels zie ik nergens een extra uitleg of toelichting. De smart home-producten in de bouwmarkt zelf liggen verspreid in de winkel: lampen bij verlichting, schakelaars bij elektrotechniek. Op zich valt daar wel wat voor te zeggen, maar er ligt absoluut nog een kans tot aanvullende toelichting en communicatie. Beperk je niet tot een productpresentatie, maar laat ook de mogelijkheden zien. Bovendien bestaat er een heel gunstig moment in de bouwmarkt: klanten zijn bezig met hun huis, dan is aandacht voor smart home een heel mooie aanvulling om mensen in contact te brengen met huisautomatisering.”
Hap snap
“De communicatie is nu toch een beetje hap snap: er liggen drie slimme deurbellen in de bouwmarkt, twee thermostaten en wat lampen. Ik begrijp dat het gaat om kostbare producten waarvan je niet wilt dat ze gestolen worden, maar ik denk dat je met wat extra geclusterd productaanbod, maar vooral ook extra toelichting, veel kunt bereiken. Dit kan ook laagdrempelig door simpelweg print op de juiste plekken in het schap toe te passen. Een centrale smart home presentatie met extra uitleg kan een optie zijn, maar ook decentraal kan het per productgroep. Het belangrijkste is dat je uitlegt wat er beschikbaar is, en wat ermee kan, inclusief een link naar andere producten en categorieën, zodat mensen zien dat het één geheel kan zijn. Zo zou je bij het assortiment verlichting duidelijk kunnen maken dat er niet alleen slimme lampen zijn, maar dat je die ook kunt combineren met bijvoorbeeld slimme thermostaten of slimme beveiliging. Dat kan heel goed werken, op een kosteneffectieve manier. Hier kunnen wij ook bij meedenken trouwens. Bij deze een open uitnodiging aan alle retailers om samen met ons smart home écht te laten werken – en natuurlijk verkopen!”
“Wat ik merk, is dat je nog heel hard je best moet doen om klanten te overtuigen tot aankoop. Mensen hebben zich natuurlijk wel ingelezen voordat ze binnenkomen, maar dan nog vragen ze om uitgebreide toelichting om onzekerheid weg te nemen. Eigenlijk blijft daar een kans liggen voor de industrie. Wat ik mis is dat toepassingen in heldere taal worden toegelicht, bijvoorbeeld via video’s op YouTube. Mensen zijn nog veel te onzeker, terwijl het assortiment in de basis een prima toevoeging kan zijn aan het assortiment in de bouwmarkt. Het dhz-kanaal is wat mij betreft de meest logische aankoopplek, zeker ook als je het hebt over slimme toepassingen in combinatie met zonwering of elektrische gordijnen bijvoorbeeld.
Wat ik zeker zou toejuichen, is extra reclame voor smart home-toepassingen, maar in ieder geval ook extra uitleg en toelichting. Je zou kunnen denken aan een QR-code op verpakkingen, waardoor je direct ziet met welke systemen de losse onderdelen vallen te integreren. Dat is voor veel mensen nu veel te lastig. Ze willen weten of ze losse componenten als verlichting, een deurbel, stekker of gordijnsluiter met elkaar kunnen verbinden.
“Ik merk toch wel dat de verkoop van smart home een steeds hogere vlucht gaat nemen, zeker nu slimme producten steeds slimmer worden. Waar de mensen behoefte aan hebben, is een volledige integratie, zodat ze niet voor elk afzonderlijk product een aparte app nodig hebben. En dat is wel degelijk een ontwikkeling die in gang is gezet. Ik heb inmiddels ook zelf ervaring als particulier en het is zeker handig als producten onderling uitwisselbaar en bestuurbaar zijn. Daarbij is de bouwmarkt volgens mij een logische plek om producten voor huisautomatisering te kopen. Het gaat immers toch om producten die het woongenot verbeteren. En daar is het dhz-kanaal uiteraard precies op ingericht.
Het is natuurlijk jammer dat je min of meer verplicht bent om de producten door hun diefstalgevoeligheid achter de servicebalie te houden. In de winkel zelf hebben we een ruim assortiment dummy’s beschikbaar, maar daarbij gaat het helaas niet om het echte product. Ik weet niet of mensen daardoor de aankoop laten lopen, wat ik wel denk, is dat mensen steeds meer kennis hebben van deze materie.”
“We zijn ruim voorzien met een flinke voorraad smart home-producten, waaronder bekende merken als Hue en KlikAanKlikUit. Er bestaat zeker belangstelling onder klanten, maar tegelijkertijd blijft het wel een markt met uitdagingen. De producten kennen doorgaans een flinke prijs en zijn daarom zeer diefstalgevoelig. De producten zelf liggen achter de balie, in de winkel hebben we dummy’s. Ik weet niet of dat het verkoopenthousiasme afremt; in ieder geval hechten consumenten waarde aan het in handen hebben van een echt product. Dus niet een dummy. Daarbij geldt dat wij zijn gevestigd in Noordoost-Nederland. De prijsperceptie ligt hier op een ander niveau dan in de Randstad.
Ook is er sprake van een flinke concurrentie met online spelers. Ook buiten de dhz-sector om, zoals CoolBlue of MediaMarkt. Al met al gaat het om een interessante markt met volop potentie. Maar om alle kansen eruit te halen, is best een opgave.”
“Smart home-producten vind je niet terug in elke Hubo-vestiging, maar wij hebben ons daar wel op toegelegd met Hue, Calex, Eglo en KlikAanKlikUit. Ik zie weliswaar een toenemende stijging in belangstelling, maar voor veel ouderen geldt toch dat er een zekere terughoudendheid bestaat. Ze vrezen dat het te ingewikkeld is. Jongeren daarentegen tonen meer interesse voor het productaanbod, maar voor die groep geldt dan weer dat er veel concurrentie bestaat met online winkels. Wil je deze markt naar een nieuw level brengen, dan vergt dat in ieder geval duidelijke ondersteuning. Het product verkoopt zich doorgaans niet zelf, mensen vragen om toelichting. Dat realiseren we ons ook zelf, we hebben de nodige kennis in huis om klanten bij hun keuzeproces te begeleiden.”
“We hebben een flink assortiment smart home-producten, waarbij de vraag eerder toeneemt dan afneemt. Wat mensen steeds beter in de gaten hebben, is het gebruiksgemak van de apparatuur en de mogelijkheid om ze met elkaar te koppelen om daar extra voordeel uit te halen. Producten als KlikAanKlikUit of Hue geven je volop mogelijkheden om daar profijt uit te halen en het woongemak verder te verbeteren. Wat misschien nog wel een hindernis kan zijn in verdere popularisering is de technische koudwatervrees. Mensen die onvoorbereid de winkel in komen, zullen zich niet direct verleid voelen, er bestaat in ieder geval volop voorkennis bij klanten die doelgericht op zoek zijn naar specifieke producten. Ook bij ons worden producten in de winkel zelf als dummy gepresenteerd. Op zich is dat jammer, omdat een presentatie met dummy’s om extra uitleg aan de klanten vergt, maar klanten met voorkennis zullen zich daardoor niet gehinderd voelen om tot aankoop over te gaan.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl